Genel Bilgi
Kod | ELT760 |
Ad | Corpora in Language Teaching in Learning |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ABDURRAHMAN KİLİMCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin derlem (corpora) yönelimli yöntemleri kullanarak dil öğrenme ve öğretme bağlamında derlem çözümleme yazılımlarını kullanmalarını ve keşfederek öğrenme stratejilerini uygulamalarını sağlamaktır. İşlenen konular sayesinde öğrenciler şu yetkinlikleri kazanacaktır: Dilbilimsel çözümlemeler yapmak için derlem kullanma ve analiz etme becerisi, Yabancı dil öğretiminde derlem verilerinden faydalanma becerisi, Derlem yönelimli çıkarsamalarda bulunma kapasitesi.
Dersin İçeriği
Bu ders, dil öğretiminde mevcut yazılı ve sözlü derlemlerin eğitimsel yaklaşımlarla kullanımını kapsar. Derste şu konular ele alınacaktır: Derlem dilbilimin temel kavramları ve diğer alanlarla ilişkisi, Derlemlerin eğitim ve dil öğretiminde uygulama alanları, Derlem çözümleme yazılımlarının tanıtımı ve kullanımı, Derlem verilerine dayalı dil materyalleri tasarlama.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yok
Kaynaklar
Timmis, I. (2015). Corpus Linguistics for ELT: Research and Practice (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315715537
Notlar
Meyer, C. F. (2023). English corpus linguistics: An introduction. Cambridge university press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, derlem dilbilimin ne olduğunu tanımlar ve dilbilimsel çözümleme için mevcut derlem kaynaklarını analiz eder. |
ÖÇ02 | Öğrenci, dil öğretimi ve öğrenimi amacıyla derlem verilerini etkili bir şekilde kullanır. |
ÖÇ03 | Öğrenci, keşfederek öğrenme yöntemleri kullanarak derlemleri çözümlemede uzmanlaşır. |
ÖÇ04 | Öğrenci, derlem verilerinden elde edilen bulguları dil materyalleri tasarımında uygular. |
ÖÇ05 | Öğrenci, derlem çözümleme yazılımlarının çeşitli türlerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretme yöntemlerini bilir ve uygular. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ortamında özel amaçlı dil öğretme yöntemlerinden yararlanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci başarısını değişik konu alanlarında değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yabancı dil öğretiminde kullanılan öğretim programlarını hazırlar ve uygun materyaller geliştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anadil ve ikinci dile ilişkin kuramları karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil, kültür ve algı arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim uygulamalarında mesleki gelişime önem verir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı araştırmaları ulusal ve uluslar arası ortamlarda paylaşır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri ile ilgili bilgisini tez önerisi ve tez yazımına yansıtır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf içi araştırmalar yoluyla sınıf ortamını daha verimli hale getirir ve sorunları çözer. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim uygulamalarında ve yürüttüğü araştırmalarda meslek etiğine önem verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derlem nedir, Derlem dilbilim nedir, Derlem türleri nelerdir, Derlem dilbilimin diğer dilbilim alanları ile ilişkisi nedir. | Öğretmen derse giriş yapar, öğrencilerle soru cevap şeklinde dersi konuyu tartışır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Derlemlere erişim ve çözümleme | Tartışma, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Eşzamanlı ve artzamanlı derlemlere dayalı çalışmalar | Tartışma, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Derlem çözümleme araçlarına tarihsel bi bakış | Tartışma, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Derlem ve dil araştırması | Tartışma, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Dil araştırmasında derlemin kullanımı | Tartışma, soru cevap ve ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Derlem dilbilimde istatistik | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav - Araştırma Ödevi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Derlem oluşturma ve tasarlama: Dikkate alınması gereken noktalar | Tartışma, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eğitimbilim ve yöntembilimde derlemin yeri | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Eğitimbilim, yöntembilim ve derlem ilişkisi | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Eğitimbilim ve yöntembilim açısından derlem kullanımı | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Derlem ve dil gereçlerinin tasarlanması | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Dil materyallerinin hazırlanması için derlem kullanımı | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Dil sınıfları için derleme dayalı dil gereçlerinin tasarlanması | Tartışma, soru cevap ve gösterip yaptırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu Sınavı - Araştırma Projesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu Sınavı - Araştırma Projesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |