EFMZ109 Mesleği Tanıma ve Kariyer Planlama

2 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ109
Ad Mesleği Tanıma ve Kariyer Planlama
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ŞULE ERDEN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ŞULE ERDEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile öğretmen adaylarının çalışma hayatının beklentileri konusunda kariyer farkındalığı oluşturmaları, öğrenim süreçlerini en iyi şekilde değerlendirerek mezuniyet sonrası çalışma hayatlarını planlamaları, niteliklerine uygun alanlarda kariyer yollarını seçebilmeleri ve kendi beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun kariyer alternatiflerini doğru şekilde değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste kariyer kavramı ile başlanarak bu kavram ve yaşama ilişkin etkilerinden bahsedilmekte; kariyer merkezinin tanıtımı ve işleyişi paylaşılmaktadır. Öğretmenlik mesleği ve koşullarının tanıtımını yapılmakta, öğretmenlik lisasının alınmasından sonra kariyer şekillendirmesinin nasıl olacağına ilişkin bilgiler verilmektedir. Özel kurumlar ve devlet okullarında öğretmen olarak çalışmak veya okul yöneticiliği yapmak gibi alternatiflere ilişkin bilgi ve deneyimler kazandırılmaktadır. Akademik kariyer yolunu seçmeye ilişkin süreç ve yeterlik bilgileri paylaşılmaktadır. Yanı sıra eğitimle ilgili diğer işler ve yurt dışı alternatiflere ilişkin de bilgiler verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

öğretim elemanının paylaştığı makaleler ve ders notları

Notlar

Oral, T. & Günlü., A. 2023 Kariyer Planlama, egiten yayinları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kariyer kavramını ve yaşama etkisini açıklar.
ÖÇ02 Öğretmenlik mesleği ve öğretmenlerin iş yaşamı ve koşullarına ilişkin farkındalık geliştirir.
ÖÇ03 Özel ve devlet/ anaokulu ve anasınıfı olmak üzere farklı eğitim kurumların koşullarına ilişkin gözlem ve deneyim kazanır.
ÖÇ04 Okul yöneticiliği ve koşulları hakkında farkındalık kazanır ve öğretmenlik ile okul yöneticiliği şartlarını karşılaştırır.
ÖÇ05 Akademik kariyer yapmaya ilişkin süreci anlar ve istenen yeterlik ve çalışma koşullarına ilişkin bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Eğitime ilişkin öğretmenlik, yöneticilik ve akademisyenlik dışındaki kariyer yollarını keşfeder ve koşullarını analiz eder.
ÖÇ07 Farklı ülkelerdeki öğretmenlik lisansı kariyer yolları hakkında bilgi edinir ve kendi yurt dışı iş olanaklarını inceler ve tartışır.
ÖÇ08 Öğrenilen bilgileri değerlendirir ve kariyerine ilişkin taslak bir planlama yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kariyer kavramı Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
2 Öğretmenlik mesleği ve koşulları Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Öğretmenlik mesleğinin yaşamdaki yeri ve önemi Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 okul yöneticiliği ve şartları Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Farklı okul türlerinde görev yapan öğretmen ve yöneticilerin meslek yaşamının değerlendirilmesi Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap
6 ilk taslak kariyer planı Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Kariyer yolunda fark yaratmanın anahtarı Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Vize sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Akademisyenlik mesleği ve koşulları Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
10 yurt içinde eğitim alanında kariyer alternatifleri Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 yurt dışında eğitim alanında kariyer alternatifleri Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 İkinci taslak kariyer planı Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Mesleki problemler ve çözüm yolları Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
14 Meslekte mental sağlığı koruma ve meslektaşlarla iletişim Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
15 Son kariyer planı ve sınav öncesi bilgilerin gözden geçirilmesi Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 50
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,00
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 11:17