Genel Bilgi
Kod | EFMZ109 |
Ad | Mesleği Tanıma ve Kariyer Planlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ŞULE ERDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ŞULE ERDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğretmen adaylarının çalışma hayatının beklentileri konusunda kariyer farkındalığı oluşturmaları, öğrenim süreçlerini en iyi şekilde değerlendirerek mezuniyet sonrası çalışma hayatlarını planlamaları, niteliklerine uygun alanlarda kariyer yollarını seçebilmeleri ve kendi beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun kariyer alternatiflerini doğru şekilde değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu derste kariyer kavramı ile başlanarak bu kavram ve yaşama ilişkin etkilerinden bahsedilmekte; kariyer merkezinin tanıtımı ve işleyişi paylaşılmaktadır. Öğretmenlik mesleği ve koşullarının tanıtımını yapılmakta, öğretmenlik lisasının alınmasından sonra kariyer şekillendirmesinin nasıl olacağına ilişkin bilgiler verilmektedir. Özel kurumlar ve devlet okullarında öğretmen olarak çalışmak veya okul yöneticiliği yapmak gibi alternatiflere ilişkin bilgi ve deneyimler kazandırılmaktadır. Akademik kariyer yolunu seçmeye ilişkin süreç ve yeterlik bilgileri paylaşılmaktadır. Yanı sıra eğitimle ilgili diğer işler ve yurt dışı alternatiflere ilişkin de bilgiler verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
öğretim elemanının paylaştığı makaleler ve ders notları
Notlar
Oral, T. & Günlü., A. 2023 Kariyer Planlama, egiten yayinları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kariyer kavramını ve yaşama etkisini açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretmenlik mesleği ve öğretmenlerin iş yaşamı ve koşullarına ilişkin farkındalık geliştirir. |
ÖÇ03 | Özel ve devlet/ anaokulu ve anasınıfı olmak üzere farklı eğitim kurumların koşullarına ilişkin gözlem ve deneyim kazanır. |
ÖÇ04 | Okul yöneticiliği ve koşulları hakkında farkındalık kazanır ve öğretmenlik ile okul yöneticiliği şartlarını karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Akademik kariyer yapmaya ilişkin süreci anlar ve istenen yeterlik ve çalışma koşullarına ilişkin bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Eğitime ilişkin öğretmenlik, yöneticilik ve akademisyenlik dışındaki kariyer yollarını keşfeder ve koşullarını analiz eder. |
ÖÇ07 | Farklı ülkelerdeki öğretmenlik lisansı kariyer yolları hakkında bilgi edinir ve kendi yurt dışı iş olanaklarını inceler ve tartışır. |
ÖÇ08 | Öğrenilen bilgileri değerlendirir ve kariyerine ilişkin taslak bir planlama yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kariyer kavramı | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Öğretmenlik mesleği ve koşulları | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Öğretmenlik mesleğinin yaşamdaki yeri ve önemi | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | okul yöneticiliği ve şartları | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Farklı okul türlerinde görev yapan öğretmen ve yöneticilerin meslek yaşamının değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | ilk taslak kariyer planı | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kariyer yolunda fark yaratmanın anahtarı | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Vize sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Akademisyenlik mesleği ve koşulları | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | yurt içinde eğitim alanında kariyer alternatifleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | yurt dışında eğitim alanında kariyer alternatifleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | İkinci taslak kariyer planı | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Mesleki problemler ve çözüm yolları | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Meslekte mental sağlığı koruma ve meslektaşlarla iletişim | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Son kariyer planı ve sınav öncesi bilgilerin gözden geçirilmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |