Genel Bilgi
Kod | ZTP458 |
Ad | Sığır Besiciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERAP GÖNCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, büyükbaş hayvan yetiştiriciliğinde sığır besiciliği hakkında bilgi kazanımlarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, büyükbaş hayvan yetiştiriciliğinde sığır besiciliği hakkında bilgi kazanımlarını sağlamak sığır barınakları, sığır ırkları , ve kültür ve yerli sığır ırkları ile et üretimi, et kalitesi, et verim ve miktarını etkileyen faktörler ile pratik yetiştirme işlerine ait bilgileri bugünkü yetiştiricilik sistemlerinde kullanarak Türkiye tarımın geleceğinde önemli yer alan sığır yetiştiriciliği yapan işletmelerde uygulamalarına olanak sağlamak.
Dersin Ön Koşulu
Hayvancılıkla bir şekilde ilgili olmak be related to livestock in some way Hayvancılıkla bir şekilde ilgili olmak
Kaynaklar
GÖNCÜ S.2021. SIĞIRCILIK. Akademisyen, Ankara, 2020 GÖNCÜ S. 2018. Sığır davranışları ve sürü yönetimi, Akademsiyen, Ankara, 2018
Notlar
GÖNCÜ S.2021. SIĞIRCILIK. Akademisyen, Ankara, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, büyükbaş hayvan yetiştiriciliğinde sığır besiciliği, sığır besiciliğinde mevcut yetiştirme sistemlerine ait bilgileri sağlar |
ÖÇ02 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, besi sığırcılığında en çok tercih edilen ırkların öğrenmesini sağlar. |
ÖÇ03 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, sığır barınakları hakkında bilgi edinmesini sağlar. |
ÖÇ04 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, kültür ve yerli sığır ırklarına ait bilgileri öğrenmesini sağlar. |
ÖÇ05 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, besi kondisyon skorunun hesaplamayı öğrenmesini sağlar. |
ÖÇ06 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, sığırda tip puantaj sistemini öğrenmesini sağlar. |
ÖÇ07 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin, büyükbaş hayvan yetiştiriciliğinde pratik yetiştirme işlerine ait bilgileri bugünkü yetiştiricilik sistemlerinde kullanarak işletmelerde uygulamalarına olanak sağlar |
ÖÇ08 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerine sığır besisi avantajları hakkında bilgilendirme sağlar. |
ÖÇ09 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin sığır eti üretim kaynaklarını öğrenmesini hedefler. |
ÖÇ10 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin hayvana ait faktörlerin besiciliğe etkisini öğrenmesini hedefler. |
ÖÇ11 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerine sığırlarda besi süresinin işletmeye olan maliyetini nasıl hesaplayacaklarını öğretir. |
ÖÇ12 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin sığır besiciliğinde yetiştirme metotlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. |
ÖÇ13 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerine boğalarda seleksiyon ve indeks seçimini öğretmeyi hedeflemektedir. |
ÖÇ14 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerinin beside alınması gereken koruyucu tedbirleri öğrenmelerini amaçlamaktadır. |
ÖÇ15 | Zootekni bölümü lisans öğrencilerine sığırlarda kesim olgunluğunun hesaplanmasının nasıl yapılacağını öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni temel alanındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni disiplinine özgü çiftlik hayvanlarını yetiştirir, çiftlik uygulamaları yapar, veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. Çiftlik hayvanlarına özgü barınakları tasarlar, kurar, modern tasarım yöntemlerini uygular ve işletir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan yetiştiriciliği ve ıslahında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda bireysel tasarım yapma ve uygulama becerisine sahip olur, sorunların çözümüne yönelik olarak disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının ıslahı, yeni ırklar geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (damızlık) üretme konularında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir, bireysel çalışma becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çiftlik hayvanlarının yetiştirilmesi, beslenmesi, hayvansal biyotektonoloji vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni ve Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sığır besiciliği, sığır besisinin avantajları, kırmızı et piyasasında durum, | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sığır besiciliğinin genel ilkeleri, etçi ve sütçü tip et ırkları | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | besi nedir, besi ve büyüme konuları kondüsyon | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | hayvan materyali, besiye hayvan seçimi, besi performansı, ırkı, yaşı, cinsiyeti, vücut yapısı, canlı ağırlık artış hızı | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | besiyi etkileyen faktörler, ırkı, yaşı, cinsiyeti, vücut yapısı, canlı ağırlık artış hızı, yem ile ilgili faktörler, kaba-kesif yem oranı, yemlerin fiziksel özellikleri, su ihtiyacı | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | besi yöntemleri, besi süresi | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | besi kullanılan yemler ve besleme programı, yoğun (entansif) beslem, kısıtlı (ekstansif) besleme, örnek rasyonlar | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | besi çeşitleri | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | beside barınaklar, kapalı bağlı ahırlar, kapalı serbest ahırlar ve açık besi barınakları, yemlikler, suluk | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | besi sonu takdiri, besi sonu ağırlığının tespiti | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | karkas nedir kesim ve karkas değerlendirme | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | beside sık rastlanan hastalıklar, sürü sağlık koruma, | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | beside, bakım ve yönetim, numaralama, tartım ve gruplandırma, | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | tırnak uzamaları, karantina, ilaçlama, aşılamalar, dezenfeksiyon | Öğretim üyesince verilecek kaynaklar ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | konu tekrarı | ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |