Genel Bilgi
Kod | PDRZ307 |
Ad | Psikolojik Danışma Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilerin psikolojik danışma süreçlerinde kullanılan temel kuramları tanımalarını, bu kuramların dayandığı teorik temelleri ve uygulama prensiplerini anlamalarını, farklı danışma yaklaşımlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini ve mesleki uygulamalara uyarlayabilecek bilgi ve becerileri geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Psikanalitik Kuramın, Bireysel Psikoloji, Analitik Psikoloji, Transaksiyonel Analiz, Bilişsel Davranışçı Terapiler, Varoluşçu Terapi gibi temel psikolojik danışma kuramlarına ait temel kavram ve süreçleri içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Sharf, R. S. (2014). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları. Çev. Edt. Nilüfer VOLTAN ACAR). Ankara: Nobel Yayınevi.
Notlar
Murdock, N. L. (2012). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları. Çev. F. Akkoyun). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik danışma kuramlarını ve uygulamalarını ayırt edebilir. |
ÖÇ02 | Psikanalitik kuramın temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Analitik psikolojinin temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Bireysel psikolojinin temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Transaksiyonel analiz kuramının temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Bilişsel-davranışçı kuramların temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Gestalt terapi yaklaşımının temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Varoluşçu terapi yaklaşımının temel kavram ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ09 | Farklı kuramsal yaklaşımların teknik ve yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ10 | Farklı kuramsal yaklaşımlarda terapistin rol ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ11 | Farklı kuramsal yaklaşımların güçlü ve zayıf yönlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışmanın tarihçesi | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Psikanalitik kuramın temel kavramları ve danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bireysel psikolojinin temel kavramları ve danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Transaksiyonel analiz yaklaşımının temel kavramları | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Transaksiyonel analiz yaklaşımının danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bilişsel Terapi yaklaşımın temel kavramları | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bilişsel terapi yaklaşımın danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Akılcı Duygusal Davranışçı Terapinin temel kavramları | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Akılcı Duygusal Davranışçı Terapinin danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gestalt terapi yaklaşımının temel kavramları | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gestalt terapi yaklaşımının danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Varoluşçu terapi yaklaşımının temel kavramları | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Varoluşçu Terapi Yaklaşımın danışma süreci | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tüm kuramların özetlenmesi ve derse ilişkin kazanımlar hakkında tartışma | Kaynakçada yer alan konuyla ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |