PDRS301 RPD'de Konsültasyon

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRS301
Ad RPD'de Konsültasyon
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MERAL ATICI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilerin ilkokul ve ortaokullarda öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyonda kullanabilecek konsültasyon modelleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Okul psikolojik danışmanlarının eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal konularda öğrencilere dolaylı yardım için öğretmen ve ailelerle yapacağı konsültasyon çalışmaları ve kullanabilecekleri bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı, Adlerci Konsültasyon) üzerinde durulacaktır. Öğrencilerden eğitsel ve mesleki ihtiyaçları, belirli davranış problemleri olan öğrencilere yönelik ebeveyn ve öğretmenlerle konsültasyon çalışmaları planlayıp yürütmeleri beklenmektedir.

Dersin İçeriği

Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar, özellikleri; öğretmen, yönetici ve velilerle yapılan konsültasyon konuları; konsültasyon modelleri: danışmanın işlevlerini temel alan model, ruh sağlığı konsültasyon modeli, davranışçı model, Adlerci model, Çözüm odaklı konsültasyon modeli, konsültasyonda direnç ve dirençle baş etme.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Brigman, G., Villares, E., Mullis, F., Webb, L. D., & White, J. F. (2021). School counselor consultation: Skills for working effectively with parents, teachers, and other school personnel. John Wiley & Sons.

Notlar

Akman, Y. (2002). Okullarda Konsültasyon Çalışmaları ve Ruh Sağlığı Konsültasyon Modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (18), 7-13. Aslan, A. M., Güven, M. (2017). Okul psikolojik danışmanlığında konsültasyon süreci ve modelleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11, 118-131. Atıcı, M. (2019). İlköğretimde PDR Ders Notu. Adana: Çukurova Üniversitesi. Campbell, C. (1993). Strategies for reducing parent resistance to consultation in the schools. Elementary School Guidance and Counselling. 28, 2, 83-92. Crothers, L. M., Hughes, T. L., Morine, K. A. (2008). Theory and cases in school-based consultation. New York: Routledge. Dustin, D. (1992). School consultation in the 1990s. Elementary School Guidance and Counselling. 26, 3, 65-76. Hall, A. S. and, Lin, M. J. (1994). An integrative consultation framework: A practical tool for elementary school counselors. Elementary School Guidance and Counselling. 29, 16-27. Kahn, Beverly B. (2000). A model of solution-focused consultation for school counselors. Professional School Counseling, 3, 4, 248-254. Shapiro, E.S., Cole, C.L. (1994). Behavior Change in the Classroom. New York: The Guilford Sutton, C. (1999). Helping Families with Troubled Children. Chichester: John Wiley. White, J. and Mullis, F. (1998). A systems approach to school counselor consültation. Education. 119, 2, 242-253.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretmen, yönetici ve ailelerle çeşitli sorunlarda kullanabileceği konsültasyon modellerini tanır.
ÖÇ02 Konsültasyonun dayandığı varsayımları açıklar.
ÖÇ03 Konsültasyon ilişkisinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Psikolojik Danışmanın işlevlerine dayalı konsültasyon modellerinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Davranışçı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler.
ÖÇ06 Davranışçı konsültasyon modelini uygular.
ÖÇ07 Çözüm odaklı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler.
ÖÇ08 Çözüm odaklı konsültasyon modelini uygular.
ÖÇ09 Adlerci konsültasyon modelinin aşamalarını söyler.
ÖÇ10 Adlerci konsültasyon modelini uygular.
ÖÇ11 Öğretmen ve ailelerle bireysel konsültasyon yapar.
ÖÇ12 Konsültasyonda direncin nedenlerini açıklar.
ÖÇ13 Konsültasyonda dirençle baş etme yollarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar ve konsültasyon ilişkisinin özellikleri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyon yapılan konu ve sorun alanları. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ruh Sağlığı Konsültasyon modeli. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Danışmanın işlevlerini temel alan konsültasyon modeli. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Davranışçı konsültasyon modeli ve uygulanışı. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Adlerci konsültasyon modeli ve uygulanışı. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ara sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çözüm odaklı konsültasyon modeli ve uygulanışı. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması-I Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Örnek Olay
11 Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması-II Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Örnek Olay
12 Konsültasyonda direnç ve nedenleri. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Konsültasyonda dirençle baş etme. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Konsültasyon modellerinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi. Uygulama yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
15 Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.12.2024 05:59