Genel Bilgi
Kod | PDRS303 |
Ad | Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hacı Arif DOĞANÜLKÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hacı Arif DOĞANÜLKÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilerin önleyici rehberlik ve psikolojik danışmayla ilgili bilgi kazanmaları ve farklı okul düzeylerinde bulunan öğrencilerle yürütülebilecek önleyici PDR çalışmaları ve bu çalışmaların uygulanması hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ders; Önleyici rehberlikle ilgili temel kavramalar, önleme çalışmalarının tarihsel gelişimi, önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modelller, önleyici rehberlikte risk faktörleri ve koruyucu faktörler ve farklı gelişim dönemlerinde bulunan öğrencilere yönelik yapılabilecek yeterlik arttırıcı rehberlik uygulamaları konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Korkut, F. (2018). Okullarda Önleyici Rehberlik. Ankara: Anı yayıncılık. Erkan, S. ve Kaya, A. (Edt.) (2005, 2007).Deneysel Olarak Sınanmış Rehberlik Etkinlikleri Programları, Cilt I,II, III. Ankara Pegem Yayınları
Notlar
Korkut, F. (2018). Okullarda Önleyici Rehberlik. Ankara: Anı yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önleyici rehberlik ve psikolojik danışmayla ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Önleyici rehberlik yaklaşımının tarihsel gelişimini ve işlevlerini söyler. |
ÖÇ03 | Önleme çalışmalrında okul, öğretmenler, aile ve kültürel özelliklerinin dikkate alınmasının önemini kavrar. |
ÖÇ04 | PDR de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modellerin bakış açılarını ifade eder. |
ÖÇ05 | Çocuk ve ergenlerde risk faktörlerinin neler olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Önleyici PDR çalışmalarında koruyucu faktörlerin neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ07 | Yaşam becerilerinin olumlu ruh sağlığı gelişimi içindeki önemini ifade eder. |
ÖÇ08 | Farklı yaşlardaki öğrencilere uygulanacak önleyici çalışmaların neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ09 | Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın özelliklerinin neler olduğunu ifade eder. |
ÖÇ10 | Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın hazırlanma aşamalarını açıklar. |
ÖÇ11 | Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın uygulama sürecini ifade eder. |
ÖÇ12 | Önleyici amaçla uygulanan bir programın değerlendirmesinin nasıl olacağını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, planlama ve ölçme -değerlendirme sürecinin açıkanması | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Önlemeyle ilgili temel kavramlar ve önleyici PDR çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Önleyici PDR'nin gelişimi ve işlevi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Önleme çalışmalarında okul, öğretmenler, aile ve kültürel özellikler | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | PDR'de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modeller-I | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | PDR'de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modeller-II | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Önleyici PDR açısından çocuk ve ergenlerde risk faktörleri ve koruyucu faktörler | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaşam becerileri öğretimi ve olumlu ruh sağlığı gelişimi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Benlik saygısını geliştirme çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sosyal beceri geliştirme çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Psikolojik dayanıklılığı geliştirme çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İletişim becerilerini geliştirme çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Etkili ders çalışma ve okul başarısını arttırma eğitimi çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Etkili sosyal medya kullanımı eğitimi çalışmaları | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yılsonu sınav sorularının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yılsonu sınav sorularının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |