Genel Bilgi
Kod | OKLS104 |
Ad | Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ŞULE ERDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tarihsel süreçte ve günümüzde çocuğun değerini anlamak, çocuk hukukunun tarihsel geçmişini ve çocuk hakları sözleşmesini açıklamak, risk altında yaşan çocuk gruplarının farkına varmak, bu çocuklara fırsat eğitimi sunmaktır
Dersin İçeriği
Bu derste tarihsel süreçte ve günümüzde çocuğun değeri, çocuk hukukunun tarihsel geçmişi ve çocuk hakları sözleşmesi ve risk altında yaşan çocuk gruplar açıklanır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Seçer, Z. 2018. Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimleri, Eğiten yayınevi
Notlar
Erbay., E.2022 .Çocuk Hakları, 2.baskı, Yeni İnsan Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk ve çocukluğu tanımlama ve çocuğun geçmişte ve günümüzde değerini anlar |
ÖÇ02 | Çocuk sorunlarının ortaya çıkış nedenlerini açıklar |
ÖÇ03 | Çocuk hukukunun tarihsel süreci ve içeriğini açıklar |
ÖÇ04 | Çocuk hakları sözleşmesinin tarihçesini açıklar |
ÖÇ05 | 20 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözleşmesindeki temel çocuk hakları maddelerinden "sağlıklı yaşam hakkını" tartışır. |
ÖÇ06 | 20 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözleşmesindeki temel çocuk hakları maddelerinden "eğitim hakkını" tartışır. |
ÖÇ07 | Dibsin Dünyası kitabını, temel çocuk haklarından olan "sağlıklı yaşam ve eğitim hakkı" göre tartışır |
ÖÇ08 | "Her çocuk özledir" filmini, temel çocuk haklarından olan "sağlıklı yaşam ve eğitim hakkı" göre tartışır |
ÖÇ09 | Risk Altındaki Çocuklardan olan "sokak çocukları ve hakları" hakkında tartışır |
ÖÇ10 | Risk Altındaki Çocuklardan olan "engelli çocuklar ve hakları" hakkında tartışır |
ÖÇ11 | Risk Altındaki Çocuklardan olan "suça itilen çocuklar ve hakları" hakkında tartışır |
ÖÇ12 | Risk Altındaki Çocuklardan olan "suç mağduru olan çocuklar ve hakları" hakkında tartışır |
ÖÇ13 | Risk Altındaki Çocuklardan olan "ihmal ve istismara maruz kalan çocuklar ve hakları" hakkında tartışır. |
ÖÇ14 | Risk Altındaki Çocuklardan olan "çalışan çocuklar ve hakları" hakkında tartışır. |
ÖÇ15 | Risk Altındaki Çocuklar hakkında bir müdahale programı hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk ve çocukluk tanımları Çocuğun geçmişte ve günümüzde değeri | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Çocuk sorunlarının ortaya çıkış nedenleri Çocuk sorunlarında yoksulluğun boyutu | onu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
3 | Çocuk sorunlarının ortaya çıkış nedenleri Çocuk sorunlarının ortaya çıkışında eğitimsizlik faktörü | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
4 | Risk altındaki çocuk grupları | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Çocuk sorunlarının ortaya çıkış nedenleri çocuk sorunlarına hizmet götürme kanallarındaki eksiklikler | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
6 | Çocuk sorunlarının ortaya çıkışmasına neden olan politikalar | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Çocuk hukukunun tarihsel süreci ve içeriği | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Vize sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Çocuk Hakları beyannamesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | 0 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözleşmesi Çocuk hakları sözleşmesinin yapısı | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | 20 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözleşmesi Çocuk hakları sözleşmesinin içeriği | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
12 | 20 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözlemesi 1-19 arası maddeler | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | 20 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözlemesi 20-39 arası maddeler | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | 20 Kasım 1989 tarihli çocuk hakları sözlemesi 40-54 arası maddeler | Konu ile ilgili kaynakların okunması, bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Risk altındaki çocuklara eğitim olanakları hazırlama | Konu ile ilgili kaynakların okunması, grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |