AR463 Su Altı Arkeolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR463
Ad Su Altı Arkeolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Su altı arkeolojisinin terminolojisi, inceleme alanları, tarihçesi, Türkiyedeki başlangıcı, antik dönem batıkları, antik dönem gemi tipolojisi ve günümüzde yapılan sualtı kazı ve yüzey araştırmaları bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini, su altı arkeolojisi terminolojisi, su altı kazı teknikleri, su altı araştırma teknikleri, antik batık araştırmaları, antik tekne tipolojisi, uzak bölgeler arası deniz ticareti oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerektirmez

Kaynaklar

Bass, G. F., Frey , D. A. and Pulak, C.. 1984. A Late Bronze Age Shipwreck at Kaş, Turkey, International Journal of Nautical Archaeology 13: 271-79. Pulak, C.. 1995. Uluiburun Batığı, Arkeoloj ve Sanat 71: 4-25. Bass, G. F.. 1975. Archaeology Beneath the Sea. New York.

Notlar

Haftalık ders konusuna uygun kaynaklar ilgili hafta için önerilecektir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Su altı arkeolojisini açıklar
ÖÇ02 Sualtı arkeolojisinin inceleme alanlarını tanımlar
ÖÇ03 Sualtı arkeolojisinin tekniklerini sıralar
ÖÇ04 Dalış teknik ve bilgilerini anlar
ÖÇ05 Su altı arkeolojisini tarihçesini analiz eder
ÖÇ06 Batıklar ve gemi tipolojisini ayırt eder
ÖÇ07 Antik Dönem deniz ticaretini sentez yapar
ÖÇ08 Günümüz sualtı kazı ve araştırmalarındaki yeni teknik ve yöntemleri değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sualtı arkeolojisine giriş İlgili kaynaklar okunsun. Kikladic Mettalurgeye and The Aegan Early Bronze Age, COLİN RENFREW, AJA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Denizsel arkeoloji İlgili kaynaklar okunsun. A Syrian Trading Venture to Egypt, De Greave, D. FAULKNER, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Batık arkeolojisi İlgili kaynaklar okunsun. Nemi Gölü Batığı, Mary Rose Batığı, Zurih Gölü su altı kalıntıları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Su altı arkeolojisinin inceleme alanları İlgili kaynaklar okunsun. Limanlar, Dalgakıran, Mendirek, tapınaklar, deniz fenerii nekropol alanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sualtı arkeolojisinin tarihsel gelişimi İlgili kaynaklar okunsun. George Bass, Cemal Pulak, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Türkiyede su altı arkeolojisi İlgili kaynaklar okunsun. Uluburun Batığı, Gelidonya Batığı, Hakan Öniz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkiyedeki batıklar İlgili kaynaklar okunsun. Tunç Çağında Doğu Akdenizde Ticaret ve Gemi Teknolojisi, Özlem Balkozak, Konya. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sualtı yüzey araştırması İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin hammaddesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sualtı tarama metodları İlgili kaynaklar okunsun. U arama metodu, Genişleyen kareler metodu, Jack-stay arama metodu, halatlı arama, serbest dalış Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sualtı kazı teknikleri İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin ham maddesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Antik gemi tipolojisi İlgili kaynaklar okunsun. Anadoluda tekne tipolojisi (MÖ 3000-MS 400) Harun Öztaş, Ankara Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Antik Dönem deniz ticareti İlgili kaynaklar okunsun. Başlangıcından Roma Dönemine kadar Doğu Akdenizde Denizcilik ve Gemi Yapımı Atakan Aydınoğulu, Çanakale Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Sualtı kazısı yapılan yerleşim yerleri İlgili kaynaklar okunsun. Yeni kapı, Limantepe, Marmara Adası, Bodrum Myndos Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Değerlendirme -Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Değerlendirme -Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Bütünleme Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.06.2024 01:08