OKLZ217 Erken Çocuklukta Sosyal ve Duygusal Gelişim

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OKLZ217
Ad Erken Çocuklukta Sosyal ve Duygusal Gelişim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste sosyal-duygusal gelişiminin tanımı, önemi, yaşlara göre sosyal duygusal gelişim özellikleri, sosyal ve duygusal gelişimi etkileyen faktörler, sosyal duygusal gelişim kuramları, sosyal-duygusal gelişim ile ilgili problemler ve bu problemlerin çözümü için yapılabilecekler, çocuğun sosyal duygusal gelişimi ile ilgili yapılan araştırmalar konusunda bilgilendirmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Sosyal gelişim tanımı, önemi, etkileyen faktörler, çocukluk ve ergenlik döneminde sosyal gelişim özellikleri, sosyal duygusal gelişim kuramları, bağlanma, bağlanmaya kuramsal bakış, bağlanmayı etkileyen faktörler, sosyal duygusal gelişim ile ilgili problemler, sosyal duygusal gelişim ile ilgili yapılmış araştırmalar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Komisyon (2024). Erken çocukluk eğitiminde kalite ve erişimin arttırılması projesi: Sosyal duygusal gelişim ve değerler öğrenme alanı öğretmen kılavuz kitabı. MEB Yayınları.

Notlar

MEB (2024). Okul öncesi eğitim programı. MEB Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal duygusal gelişimin fizyolojik, bilişsel ve sosyal alanlarla yapılarla ilişkisini açıklar
ÖÇ02 Bebeklik ve çocukluk döneminde sosyal duygusal gelişim sürecini değerlendirir
ÖÇ03 Sosyal duygusal gelişimde öğretmenin rolünü tartışır
ÖÇ04 Sosyal duygusal gelişimi destekleyen etkinlikler ve eğitim ortamları yaratır
ÖÇ05 Sosyal ve duygusal öğrenmenin temel kavramlarını açıklar.
ÖÇ06 Erken çocukluk döneminde bağlanmanın önemini tartışır.
ÖÇ07 Bakım veren-çocuk ilişkisinin çocuk gelişiminde ve eğitimindeki rolünü analiz eder.
ÖÇ08 Sosyal ve duygusal gelişim ile bakım verme tarzı arasındaki etkileşimi değerlendirir.
ÖÇ09 Toksik stresin çocuk üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ10 Uyumsuz davranışları önlemeye ve düzeltmeye yönelik teknikleri uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı ve içeriğinin tanıtımı Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
2 Sosyal ve duygusal öğrenmenin temelleri Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay
3 Çocuğun yaşadığı bağlamı anlamak Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışması
4 Erken çocuklukta bağlanma Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
5 Bakım veren-çocuk ilişkisinin önemi Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay
6 Mizaç ve bakım verme tarzı ile ilişkisi Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
7 Gelişimsel süreç ve gelişimsel/normatif korku Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toksik stres ve etkileri Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay
10 Erken çocuklukta sosyal ve duygusal gelişim Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Sosyal gelişimi etkileyen faktörler Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay
12 Uyumsuz davranışları önleme ve ortadan kaldırmaya yönelik teknikler Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
13 Erken çocuklukta sosyal-duygusal ve mental sağlık Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay
14 Erken çocukluk eğitimcilerinin iyi oluş hali Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
15 Dersin Değerlendirilmesi Hazırlık sorularının cevaplanması ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 2 2
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.12.2024 10:53