Genel Bilgi
Kod | OKLS402 |
Ad | Çocukta Davranış Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı çocuklarda olumlu ve olumsuz davranışları belirlemek, tanımlamak; olumlu davranışları desteklemek ve olumsuz davranışları söndürmeye yönelik teknikleri kazandırmak; davranış yönetiminde olumlu ve işlevsel tutum geliştirmek; davranış yönetimi için ev ve okul ortamlarının düzenlemek;sınıfta görülen problem davranışlara yönelik uygulama örnekleri geliştirmek ve değerlendirmektir..
Dersin İçeriği
Çocuklarda olumlu ve olumsuz davranışları belirleme, tanımlama; olumlu davranışları desteklemeye, olumsuz davranışları söndürmeye yönelik teknikleri öğrenme; davranış yönetiminde öğretmen ve ebeveyn tutumları; davranış yönetimi için ev ve okul ortamlarının düzenlenmesi; sınıfta görülen problem davranışlara yönelik uygulama örnekleri geliştirme, değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
Sınıf Yönetimi dersini almış olmak
Kaynaklar
Yaşar, M. (2020). Davranış ve Özellikleri. Erken çocuklukta sosyal beceri eğitimi içinde (s. 39-61). PEGEM. Özyürek, A. (Ed.) (2018). Çocuklarda Davranış Yönetimi Anne-Baba Ve Eğitimciler İçin. Vize. Atıcı, M. (2014). Sınıfta Davranış Yönetimi. Karahan Kitabevi.
Notlar
Aslan, E. (2020). Erken Çocuklukta Davranış Yönetimi. Eğiten Kitap.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranış yönetimi ile ilgili kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Sınıf içerisinde görülen davranış problemlerini listeler. |
ÖÇ03 | Davranış yönetimine yönelik farklı kuramsal yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ04 | Davranış değiştirme sürecini uygular |
ÖÇ05 | Farklı kuramsal yaklaşımlara özgü davranış değiştirme stratejileri üretir. |
ÖÇ06 | Davranış değiştirme stratejilerini aile ve okul personeli ile işbirliği içinde uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği hakkında bilgilendirme | Kitap ve materyallerin temin edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Davranış yönetimi ile ilgili kavramların tanımı | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Yaşar, M. (2021) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sınıf içerisinde görülen davranış problemleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aslan (2020) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Davranış yönetimine yönelik Davranışçı yaklaşımlar | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Aslan (2020) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Davranış yönetimine yönelik Psikanalitik yaklaşımlar | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Arslan, (2019) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Genel Sistemler Kuramı ve bu kuramın sınıf içi uygulamalara uyarlanması | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Arslan, (2019) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Aile ve sınıf sistemlerinin karşılaştırılması | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Arslan, (2019) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Davranış değiştirme süreci. | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Atici, (2014) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Sınıf içi davranış problemleri analizi ve pratik uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Atici, (2014) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Aile içi davranış problemleri analizi ve pratik uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Atici, (2014) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Akran ilişkilerine yönelik davranış problemleri analizi ve pratik uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Yaşar,( 2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Sınıf dışı öğrenme ortamlarındaki davranış problemleri analizive pratik uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Yaşar,( 2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Davranış yönetimine yönelik kişisel yaklaşım oluşturma | Tüm okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Genel Değerlendirme ve Genel Tekrar | Tüm Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |