Genel Bilgi
Kod | ARY713 |
Ad | Eski Anadolu'da Yazı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, tarihin yazı ile başlaması dolayısı ile yazının önemi ve eski çağdaki yazılardır.
Dersin İçeriği
Anadolu'da eskiçağda kullanılan çivi yazısı, hiyeroglif ve diğer dilleri açıklar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ünal, A. (2016). Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Notlar
Ünal, A. (2019). Hititçe Dilbilgisi, Çivi Yazısı İşaret Listesi ve Çok Sayıda Okuma Parçalarıyla Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hititçenin gramerini ve kelimelerini tanır. |
ÖÇ02 | Hititlerin Anadolu için önemini tespit eder. |
ÖÇ03 | Çivi yazısından resim yazısına geçişi ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Çivi yazısı hecelerini tanır. |
ÖÇ05 | Anadolu'nun eski kavimlerini ifade eder. |
ÖÇ06 | Hititleri ve kullandıkları yazı çeşidini tanımlar. |
ÖÇ07 | Mezopotamya'da yazının ortaya çıkışını izah eder. |
ÖÇ08 | Eski Anadolu'da kullanılan yazı çeşitlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu tarihi coğrafyası hakkında bilgi verir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eski Anadolu'nun Asur Ticaret Kolonileri Dönemini açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eski Anadolu'da ilk devleti kuran Hititleri değerlendirir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eski Anadolu'da ilk devleti kuran Hititler'in kullanmış olduğu yazı çeşidini açıklar, çivi yazısının kullanımını tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yazının ilk ortaya çıktığı yer Mezopotamya'daki resim yazısının çivi yazısına dönüşmesini kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Resim yazısından çivi yazısına geçişi açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çivi yazısı hecelerinin öğretilmesini kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Çivi yazsının gramerini açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hitit çivi yazısının öğretilmesini kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hititleri açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hititlerin yaşadığı coğrafyayı tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hititlerin Anadolu için önemini açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mezopotamya'da çivi yazısı kullanılmış merkezleri kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çivi yazısıyla yazılan tabletlerdeki konuları açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kütüphane ve internet taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kütüphane ve internet taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |