ARY713 Writing in Ancient Anatolia

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ARY713
Name Writing in Ancient Anatolia
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal / Objective

The purpose of this course is the importance of writing and writings in ancient times, since history begins with writing.

Course Content

Explains cuneiform, hieroglyphs and other languages ​​used in Anatolia in ancient times.

Course Precondition

No

Resources

Ünal, A. (2016). Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.

Notes

Ünal, A. (2019). Hititçe Dilbilgisi, Çivi Yazısı İşaret Listesi ve Çok Sayıda Okuma Parçalarıyla Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognizes the grammar and words of Hittite.
LO02 Determines the importance of the Hittites for Anatolia.
LO03 It relates the transition from cuneiform to pictography.
LO04 Recognizes cuneiform syllables.
LO05 It refers to the ancient tribes of Anatolia.
LO06 Defines the Hittites and the type of writing they used.
LO07 Explains the emergence of writing in Mesopotamia.
LO08 Explains the types of writing used in ancient Anatolia.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have current information about the field. 3
PLO03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Explains the basic concepts related to archaeology.
PLO04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. 3
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules.
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes the cultures of Çukurova region.
PLO08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. 2
PLO09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Explains the cultural development of Çukurova region.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Collects data related to the field of archaeology.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Defines movable and immovable cultural assets. 3
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level.
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops appropriate solutions to research problems. 4
PLO14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. 3
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Provides information about the historical geography of ancient Anatolia. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Explains the Assyrian Trade Colonies Period of Ancient Anatolia. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Evaluates the Hittites who founded the first state in ancient Anatolia. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Explains the type of writing used by the Hittites, who founded the first state in ancient Anatolia, and defines the use of cuneiform writing. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Understands the transformation of pictograms into cuneiform in Mesopotamia, where writing first appeared. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Explains the transition from pictograph to cuneiform. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Understands the teaching of cuneiform syllables. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Overview Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Explains the grammar of cuneiform script. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Understands the teaching of Hittite cuneiform writing. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Explains the Hittites. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Defines the geography where the Hittites lived. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Explain the importance of the Hittites for Anatolia. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Understands the centers where cuneiform was used in Mesopotamia. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Explains the topics on the tablets written in cuneiform. Library and internet use Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Library and internet browsing Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Library and internet browsing Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 24 24
Total Workload (Hour) 144
Total Workload / 25 (h) 5,76
ECTS 6 ECTS

Update Time: 22.05.2024 11:01