Information
Code | ARY713 |
Name | Writing in Ancient Anatolia |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
The purpose of this course is the importance of writing and writings in ancient times, since history begins with writing.
Course Content
Explains cuneiform, hieroglyphs and other languages used in Anatolia in ancient times.
Course Precondition
No
Resources
Ünal, A. (2016). Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Notes
Ünal, A. (2019). Hititçe Dilbilgisi, Çivi Yazısı İşaret Listesi ve Çok Sayıda Okuma Parçalarıyla Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the grammar and words of Hittite. |
LO02 | Determines the importance of the Hittites for Anatolia. |
LO03 | It relates the transition from cuneiform to pictography. |
LO04 | Recognizes cuneiform syllables. |
LO05 | It refers to the ancient tribes of Anatolia. |
LO06 | Defines the Hittites and the type of writing they used. |
LO07 | Explains the emergence of writing in Mesopotamia. |
LO08 | Explains the types of writing used in ancient Anatolia. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | 3 |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | 3 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Provides information about the historical geography of ancient Anatolia. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Explains the Assyrian Trade Colonies Period of Ancient Anatolia. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Evaluates the Hittites who founded the first state in ancient Anatolia. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Explains the type of writing used by the Hittites, who founded the first state in ancient Anatolia, and defines the use of cuneiform writing. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Understands the transformation of pictograms into cuneiform in Mesopotamia, where writing first appeared. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Explains the transition from pictograph to cuneiform. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Understands the teaching of cuneiform syllables. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Overview | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Explains the grammar of cuneiform script. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Understands the teaching of Hittite cuneiform writing. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Explains the Hittites. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Defines the geography where the Hittites lived. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Explain the importance of the Hittites for Anatolia. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Understands the centers where cuneiform was used in Mesopotamia. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Explains the topics on the tablets written in cuneiform. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Library and internet browsing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Library and internet browsing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 144 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,76 | ||
ECTS | 6 ECTS |