ARY721 Yüzey Araştırması ve Kazı Çalışmalarında Yeni Yöntemler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY721
Ad Yüzey Araştırması ve Kazı Çalışmalarında Yeni Yöntemler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA ŞAHİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Arkeolojik bir araştırmaya başlamadan önce yapılması ve bilinmesi gereken hususlar dikkate alınarak bu doğrultuda kullanılacak temel metotlar yanı sıra günümüz teknolojilerinin arkeolojide kullanılması bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Kazı ve yüzey araştırması hazırlıkları, kazı ve yüzey araştırması türleri, altyapı, arazide kullanılması gereken alet ve gereçler, kazı belgeleme teknikleri, tarihleme yöntemleri yanı sıra günümüz teknolojilerinin (CBS, 3D, Animasyon, yapay zeka) yapılacak araştırmalarda kullanılabilirliği, sürdürülebilirliği ve interdisipliner yaklaşımlar ile ele alınacak yöntemler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Temel arkeoloji ve kronoloji bilgisine sahip olmak

Kaynaklar

Ders sırasında verilecektir

Notlar

Polat, N., Çokoğullu, S., Memduhoğlu, A., Ulukavak, M., Şenol, H. İ., Oral, M., ... & Marangoz, Ö. (2021). İHA fotogrametrisinin arkeolojik yüzey araştirmalarina katkilarinin incelenmesi. TÜBA-AR Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, (28), 175-186. Tüner-Önen, M. A. N. (2019). Phaselis Kenti’nde 2019 Yılında Gerçekleştirilen Yüzey Araştırmaları ve Kazı Çalışmaları. Phaselis V, 425-463. ZORLU, K. (2017). Arkeojeofizik Yöntemlerle Gömülü Arkeolojik Yapıların Belirlenmesi (Olba, Mersin, Türkiye). Cumhuriyet Science Journal, 38(4), 184-192. GÜNGÖRDÜ, F. V. (2022). ARKEOLOJİK YÜZEY ARAŞTIRMALARINDA DİJİTAL TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI: NENESU PROJESİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(Dijitalleşme), 142-150. Keskin, Y., & ZEREN, M. T. (2018). Arkeolojik alanlarda bir sunum yöntemi olarak “Arkeoparklar”. Journal of Architectural Sciences and Applications, 3(2), 110-124. Polat, N., Önal, M., Ernst, F. B., Şenol, H. İ., Memduhoglu, A., Mutlu, S., ... & Kara, H. (2020). Harran Ören Yeri Arkeolojik Kazı Alanınındın Çıkarılan Bazı Küçük Arkeolojik Buluntuların Fotogrametrik Olarak 3B Modellenmesi. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 2(2), 55-59.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeolojide bilimsel kazı ve yüzey araştırmasının anlamını ayırır
ÖÇ02 Her kazı ve yüzey araştırması için gerekli teknik kuralları tanımlar
ÖÇ03 Arkeolojik araştırma promlemlerini ortaya koyar
ÖÇ04 Arkeolojik alanın saptanması ve araştırılmasını tartışır
ÖÇ05 Dijital araştırma yöntemlerini tanımlar
ÖÇ06 Plan-proje ve lojistik işlerin yürütülmesini inceler
ÖÇ07 Araştırma ekibi oluşturulmasını kategorize eder
ÖÇ08 Arkeolojide yeni teknolojik yöntemleri değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Arkeolojide bilimsel kazı ve yüzey araştırmaları yöntemleri İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Dijital Araştırma yöntemleri İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Araştırma alanlarının saptanması İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Plan-proje ve lojistik unsurlar (topografya, jeoradar-jeofizik, jeomagnotometre vb.) İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Ekip oluşturulması İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
6 İnterdisipliner çalışma alanları ve uzmanlar (Arkeobotani, arkeoozooloji, mimar, restoratör vb.) İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Belgeleme ve veri tabanı yöntemleri yöntemleri İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Genel değerlendirme yapılacak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Coğrafik Bilgi Sistemleri (GIS) Dataların haritalandırılması ve mekânsal analizler (ArcGIS-Arcmap) İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Küresel Konumlama sistemleri (GPS) İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İHA kullanımı ve 3B modelleme İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Arkeometrik çalışma ve analizler (C14, DNA, İzotop, Lipid, XRD vb.) İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Kültürel Miras İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Yapay zekanın arkeolojideki yeri İlgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme Genel değerlendirme yapılacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.05.2024 11:18