Information
Code | ARY721 |
Name | New Methods in Archaeological Surveys and Excavations |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Course Instructor |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to use the basic methods to be used in this direction, as well as the use of today's technologies in archaeology, taking into account the issues that need to be done and known before starting an archaeological research.
Course Content
Preparations for excavation and survey, types of excavation and survey, infrastructure, tools and equipment to be used in the field, excavation documentation techniques, dating methods, as well as the usability and sustainability of today's technologies (GIS, 3D, Animation, artificial intelligence) in the researches to be carried out and the methods to be handled with interdisciplinary approaches constitute the content of this course.
Course Precondition
To have basic knowledge of archaeology and chronology
Resources
Will be given during the lecture
Notes
Polat, N., Çokoğullu, S., Memduhoğlu, A., Ulukavak, M., Şenol, H. İ., Oral, M., ... & Marangoz, Ö. (2021). İHA fotogrametrisinin arkeolojik yüzey araştirmalarina katkilarinin incelenmesi. TÜBA-AR Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, (28), 175-186. Tüner-Önen, M. A. N. (2019). Phaselis Kenti’nde 2019 Yılında Gerçekleştirilen Yüzey Araştırmaları ve Kazı Çalışmaları. Phaselis V, 425-463. ZORLU, K. (2017). Arkeojeofizik Yöntemlerle Gömülü Arkeolojik Yapıların Belirlenmesi (Olba, Mersin, Türkiye). Cumhuriyet Science Journal, 38(4), 184-192. GÜNGÖRDÜ, F. V. (2022). ARKEOLOJİK YÜZEY ARAŞTIRMALARINDA DİJİTAL TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI: NENESU PROJESİ ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(Dijitalleşme), 142-150. Keskin, Y., & ZEREN, M. T. (2018). Arkeolojik alanlarda bir sunum yöntemi olarak “Arkeoparklar”. Journal of Architectural Sciences and Applications, 3(2), 110-124. Polat, N., Önal, M., Ernst, F. B., Şenol, H. İ., Memduhoglu, A., Mutlu, S., ... & Kara, H. (2020). Harran Ören Yeri Arkeolojik Kazı Alanınındın Çıkarılan Bazı Küçük Arkeolojik Buluntuların Fotogrametrik Olarak 3B Modellenmesi. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 2(2), 55-59.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Distinguishes the meaning of scientific excavation and survey in archaeology |
LO02 | Defines the technical rules for each excavation and survey |
LO03 | Archaeological research prompts reveal the problems |
LO04 | Discusses the identification and research of the archaeological site |
LO05 | Defines digital research methods |
LO06 | Supervises the execution of plan-project and logistic works |
LO07 | Categorizes research team formation |
LO08 | Evaluates new technological methods in archaeology |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | 3 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | 2 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Scientific excavation and survey methods in archaeology | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Digital Research Methods | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Determination of research areas | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Plan-project and logistic elements (topography, georadar-geophysics, geomagnotometer etc.) | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Team formation | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
6 | Interdisciplinary fields of study and specialists (archaeobotany, archaeozoology, architect, restorer etc.) | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Methods of documentation and database methods | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | General evaluation will be made | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geographic Information Systems (GIS) Mapping of data and spatial analyses (ArcGIS-Arcmap) | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Global Positioning Systems (GPS) | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | UAV use and 3D modelling | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Archaeometric studies and analyses (C14, DNA, Isotope, Lipid, XRD etc.) | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Cultural Heritage | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | The place of artificial intelligence in archaeology | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Overall evaluation | General evaluation will be made | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 20 | 20 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 150 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,00 | ||
ECTS | 6 ECTS |