ARY720 Güneydoğu Anadolu Neolitik Kültürleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY720
Ad Güneydoğu Anadolu Neolitik Kültürleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Güneydoğu Anadolu Neolitik Dönem Yerleşimlerini genel bir bütünlük içinde sunmak, araştırma sonuçları ve maddi bulgular ile yerleşimler arasındaki etkileşimi ve dönem insanının günlük yaşamını anlamak bu dersin amacıdır.

Dersin İçeriği

Neolitik Çağların temel kavramları, Mezopotamya’nın kuzey uzantısı olan Güneydoğu Anadolu’daki Neolitik merkezler, coğrafik ve iklimsel süreçler, sosyal yaşam ve yerleşik düzeni bölgelere göre saptamak; sanat anlayışının ve dini inançların kültürel gelişimdeki etkilerinin ne olduğu gibi hususların son yıllarda yapılan yeni araştırmalar doğrultusunda incelenmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Neolithic in Turkey, 2011 Archaeology and Art Publications, İstanbul. Özdoğan, M. 2003. Güneydoğu Anadolu’nun Kültür Tarihindeki Yerine Farklı Bir Bakış. TÜBA, Akademi Formu Dizisi No.14, Tübitak Matbaası, Ankara. 12000 Yıl Önce Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı Neolitik Dönem, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2007, İstanbul.

Notlar

Özdoğan, E. ve N. Karul 2020. Neolitik Teriminin Kavramsal Değişimi ve Güneydoğu Anadolu’da Neolitik Araştırmalarının Dünü-Bugünü, Arkeoloji ve Sanat | 163: Ocak-Nisan 2020. Schmidt, K. 1995. "Investigations in The Upper Mesopotamian Early Neolithic. Göbekli Tepe and Gürcütepe", Neo-Lithics 2/95: 9-10. Rosenberg M. 2011b. Demirköy. In: M. Özdoğan, N. Başgelen and P. Kuniholm(eds.), Neolithic in Turkey 1. The Tigris Basin: 79-87. Istanbul: Archaeology and Art Publications. Rosenberg, M. 2011a. “Hallan Çemi”, M. Özdoğan, N. Başgelen ve P. Kuniholm (yay.) The Neolithic in Turkey. New Excavations and New Research. The Tigris Basin: 61-78. Archaeology and Art Publications, İstanbul. Özdöl, S. (2011). "Çanak Çömleksiz Neolitik Çağ'da Güneydoğu Anadolu'da Din ve Sosyal Yapı." Tarih İncelemeleri Dergisi, XXVI(1). 173-199.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarih öncesi süreçleri tanır
ÖÇ02 Bereketli Hilal ve Anadolu Coğrafyasını tanımlar
ÖÇ03 Neolitik Dönem kronolojisini ayırt eder
ÖÇ04 Dönem terminolojisini kullanır
ÖÇ05 Bölgede yer alan yerleşimleri inceler
ÖÇ06 Yerleşmelerin maddi kültür verilerini anlar
ÖÇ07 Yerleşimler arasındaki kültürel etkileşimi ortaya koyar
ÖÇ08 Neolitik süreci değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yakındoğu coğrafyası Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bereketli Hilal ve Güneydoğu Anadolu Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Dicle ve Fırat Havzası Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Levant ve Doğu Anadolu Araştırma tarihçesi Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tarihöncesi Süreç Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Paleolitik ve Epi-paleolitik Çağ Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Çanak Çömleksiz Neolitik Çağ (PPNA-PPNB) Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Çanak Çömlekli Neolitik Çağ Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Neolitik Çağ yerleşimleri ve dağılımı Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Neolitik Çağ Mimarisi Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Neolitik Çağ tasvirli sanatı Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Neolitik Çağda din kavramı Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Neolitik Çağ ölü gömme gelenekleri Konuyla ilgili yayınlar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme Genel değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.05.2024 11:12