Genel Bilgi
Kod | ARY720 |
Ad | Güneydoğu Anadolu Neolitik Kültürleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Güneydoğu Anadolu Neolitik Dönem Yerleşimlerini genel bir bütünlük içinde sunmak, araştırma sonuçları ve maddi bulgular ile yerleşimler arasındaki etkileşimi ve dönem insanının günlük yaşamını anlamak bu dersin amacıdır.
Dersin İçeriği
Neolitik Çağların temel kavramları, Mezopotamya’nın kuzey uzantısı olan Güneydoğu Anadolu’daki Neolitik merkezler, coğrafik ve iklimsel süreçler, sosyal yaşam ve yerleşik düzeni bölgelere göre saptamak; sanat anlayışının ve dini inançların kültürel gelişimdeki etkilerinin ne olduğu gibi hususların son yıllarda yapılan yeni araştırmalar doğrultusunda incelenmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Neolithic in Turkey, 2011 Archaeology and Art Publications, İstanbul. Özdoğan, M. 2003. Güneydoğu Anadolu’nun Kültür Tarihindeki Yerine Farklı Bir Bakış. TÜBA, Akademi Formu Dizisi No.14, Tübitak Matbaası, Ankara. 12000 Yıl Önce Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı Neolitik Dönem, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2007, İstanbul.
Notlar
Özdoğan, E. ve N. Karul 2020. Neolitik Teriminin Kavramsal Değişimi ve Güneydoğu Anadolu’da Neolitik Araştırmalarının Dünü-Bugünü, Arkeoloji ve Sanat | 163: Ocak-Nisan 2020. Schmidt, K. 1995. "Investigations in The Upper Mesopotamian Early Neolithic. Göbekli Tepe and Gürcütepe", Neo-Lithics 2/95: 9-10. Rosenberg M. 2011b. Demirköy. In: M. Özdoğan, N. Başgelen and P. Kuniholm(eds.), Neolithic in Turkey 1. The Tigris Basin: 79-87. Istanbul: Archaeology and Art Publications. Rosenberg, M. 2011a. “Hallan Çemi”, M. Özdoğan, N. Başgelen ve P. Kuniholm (yay.) The Neolithic in Turkey. New Excavations and New Research. The Tigris Basin: 61-78. Archaeology and Art Publications, İstanbul. Özdöl, S. (2011). "Çanak Çömleksiz Neolitik Çağ'da Güneydoğu Anadolu'da Din ve Sosyal Yapı." Tarih İncelemeleri Dergisi, XXVI(1). 173-199.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarih öncesi süreçleri tanır |
ÖÇ02 | Bereketli Hilal ve Anadolu Coğrafyasını tanımlar |
ÖÇ03 | Neolitik Dönem kronolojisini ayırt eder |
ÖÇ04 | Dönem terminolojisini kullanır |
ÖÇ05 | Bölgede yer alan yerleşimleri inceler |
ÖÇ06 | Yerleşmelerin maddi kültür verilerini anlar |
ÖÇ07 | Yerleşimler arasındaki kültürel etkileşimi ortaya koyar |
ÖÇ08 | Neolitik süreci değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yakındoğu coğrafyası | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bereketli Hilal ve Güneydoğu Anadolu | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dicle ve Fırat Havzası | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Levant ve Doğu Anadolu Araştırma tarihçesi | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tarihöncesi Süreç | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Paleolitik ve Epi-paleolitik Çağ | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çanak Çömleksiz Neolitik Çağ (PPNA-PPNB) | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Çanak Çömlekli Neolitik Çağ | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Neolitik Çağ yerleşimleri ve dağılımı | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Neolitik Çağ Mimarisi | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Neolitik Çağ tasvirli sanatı | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Neolitik Çağda din kavramı | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Neolitik Çağ ölü gömme gelenekleri | Konuyla ilgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |