Information
Code | ARY720 |
Name | Neolithic Cultures of Southeastern Anatolia |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to present the Neolithic settlements of Southeastern Anatolia in a general integrity, to understand the interaction between the research results and material findings and the interaction between the settlements and the daily life of the people of the period.
Course Content
The basic concepts of Neolithic ages, Neolithic centres in Southeastern Anatolia, which is the northern extension of Mesopotamia, geographical and climatic processes, social life and settlement order according to regions; the effects of art and religious beliefs on cultural development in line with the new researches conducted in recent years.
Course Precondition
NO
Resources
Neolithic in Turkey, 2011 Archaeology and Art Publications, İstanbul. Özdoğan, M. 2003. Güneydoğu Anadolu’nun Kültür Tarihindeki Yerine Farklı Bir Bakış. TÜBA, Akademi Formu Dizisi No.14, Tübitak Matbaası, Ankara. 12000 Yıl Önce Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı Neolitik Dönem, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2007, İstanbul.
Notes
Özdoğan, E. ve N. Karul 2020. Neolitik Teriminin Kavramsal Değişimi ve Güneydoğu Anadolu’da Neolitik Araştırmalarının Dünü-Bugünü, Arkeoloji ve Sanat | 163: Ocak-Nisan 2020. Schmidt, K. 1995. "Investigations in The Upper Mesopotamian Early Neolithic. Göbekli Tepe and Gürcütepe", Neo-Lithics 2/95: 9-10. Rosenberg M. 2011b. Demirköy. In: M. Özdoğan, N. Başgelen and P. Kuniholm(eds.), Neolithic in Turkey 1. The Tigris Basin: 79-87. Istanbul: Archaeology and Art Publications. Rosenberg, M. 2011a. “Hallan Çemi”, M. Özdoğan, N. Başgelen ve P. Kuniholm (yay.) The Neolithic in Turkey. New Excavations and New Research. The Tigris Basin: 61-78. Archaeology and Art Publications, İstanbul. Özdöl, S. (2011). "Çanak Çömleksiz Neolitik Çağ'da Güneydoğu Anadolu'da Din ve Sosyal Yapı." Tarih İncelemeleri Dergisi, XXVI(1). 173-199.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes prehistoric processes |
LO02 | Defines Fertile Crescent and Anatolian Geography |
LO03 | Distinguish the chronology of the Neolithic Period |
LO04 | Uses period terminology |
LO05 | Examines the settlements in the region |
LO06 | Understands the material culture data of settlements |
LO07 | Reveals the cultural interaction between settlements |
LO08 | Evaluates the Neolithic process. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | 3 |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Geography of the Near East | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fertile Crescent and Southeastern Anatolia | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tigris and Euphrates Basin | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | History of research in the Levant and Eastern Anatolia | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Prehistory | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Palaeolithic and Epi-paleolithic Age | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Pre-Pottery-Neolithic Age (PPNA-PPNB) | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Pottery Neolithic Age | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Neolithic settlements and distribution | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Neolithic Architecture | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Neolithic art | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | The concept of religion in the Neolithic Age | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Neolithic burial customs | Related publications will be read | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Overall evaluation | Overall evaluation | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 20 | 20 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 150 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,00 | ||
ECTS | 6 ECTS |