Genel Bilgi
Kod | ILEM746 |
Ad | Kültür Eleştirisi ve Sinema |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Her toplumsal dönemin kendini somutlaştırdığı bir kültür ürünü vardır. Sinema modern sanayi döneminin bilincini somutlaştıran en önemli kültür ürünüdür. Bu bağlamda bu dersin amacı sinemanın kültüre tanıklığının ve sinemanın kültürü somutlaştırmasının kuramsal ilişkilerini özellikle modernlikle bağını kurarak ortaya çıkarmaktır. Kültürel değişimlerle birlikte sinemanın değişimini, sinema ve kültür arasındaki ilişkiyi tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Sinema ve modernlik ilişkisi bağlamında kitle toplumu, seri üretim, boş zaman olgusu, toplumsal tipler, gözetim toplumu, gösteri toplumu, kapitalizm, ütopya, distopya, yabancılaşma, post hakikat, post hümanizm
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık olarak belirtilmiştir
Notlar
Görsel Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modern kültür ve sinema arasındaki ilişkiyi felsefi ve toplumsal olarak tartışır |
ÖÇ02 | Kapitalist toplum ve boş zaman ilişkisinde sinemanın iktisadi ve ideolojik rolünü kavrar |
ÖÇ03 | Modern kültürün temel toplumsal olguları ve filmler arasında bağlantılar kurabilir |
ÖÇ04 | Film öykülerini, karakterlerini ve filmlerin söylemini modernliğe ait temel kavramlarla çözümler |
ÖÇ05 | Sinemanın bir kültür öğesi ve kültürü yansıtan bir araç olduğunu tartışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kavramsal tarihi açısından kültür | Kültürel Kuram Philip Smith, Babil Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal kuramlarda kültür: Karl Marx | Kültürel Kuram, Philiph Smith, Babil Yay.1844 El Yazmaları Karl Marx Birikim Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal kuramlarda kültür: Max Weber | Kültürel Kuram, Philiph Smith, Babil Yay. Kent Max Weber, Dorlion Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyal Kuramlarda Kültür: Georg Simmel | Kültürel Kuram, Philiph Smith, Babil Yay.Bireysellik ve Kültür Georg Simmel, Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kamusal yaşamın Dönüşümü ve gündelik hayat | HABERMAS, Jurgen. Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çeviren Tanıl Bora Mithat Sancar. İstanbul: İletişim Yay., 2018. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gündelik hayat açısından kamusal insanın dönüşümü | Senett, Richard. Kamusal İnsanın Çöküşü. Çeviren Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modern Dünyada Gündelik Hayat | Modern Dünyada Gündelik Hayat, Henri Lefebvre, Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, ders çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sinema ve Gündelik Hayat | Kolker, Robert. Film, Biçim ve Kültür. Çeviren Ertan Yılmaz, Dilek Tunalı ve Fırat ve Diğerleri Ertınaz. Ankara: De Ki Yay., 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Boş Zaman ve Kültür Endüstrisi | Adorno, Theodor. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. Çeviren Mustafa Tüzel, Elçin Gen Nihat Ülner. İstanbul: İletişim Yay., 2013 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | İdeoloji ve Kültür Endüstrisi | Adorno, Theodor. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. Çeviren Mustafa Tüzel, Elçin Gen Nihat Ülner. İstanbul: İletişim Yay., 2013.Althusser, Louis. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. Çeviren Yusuf Alp ve Mahmut Özışık. İstanbul: İletişim Yay., 2002. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Yabancılaşma ve Kültür Endüstrisi, Sinema | Gündelik Hayatın Eleştirisi 1 Henri Lefebvre, Sel Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Yabancılaşma kavramı açısından film çözümlemeleri | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Kamusal yaşam kavramı açısından film çözümlemeleri | Okuma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Toplumsal kurumlar ve gündelik yaşam açısından film çözümlemeleri | Okuma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |