Genel Bilgi
Kod | ILEM701 |
Ad | Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Medyaya ilişkin çalışmaları genel sosyal teori çerçevesinde değerlendirmektir. Bu çerçevede iletişim alanında yüksek lisans yapabilmek için bir temel oluşturmak
Dersin İçeriği
İletişim çalışmalarında sosyal teorinin yeri ve kazanımlarını değerlendirme amacı taşıyan pozitivist metodoloji, eleştirel teori, medya çalışmalarında etki paradigması, İngiliz kültürel çalışmalar ekolü bu dersin genel çerçevesini oluşturacaktır. Ders iletişim ve medya çalışmalarını tarihsel bir dizge içinde ele almayı ve bu bağlamda sosyal teorinin kaydettiği aşamaları karşılaştırmalı olarak okumayı amaçlamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Temel Bilimsel bakış
Kaynaklar
• Bottomore, T. ve R. Nisbet (der.) (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. Ankara: Verso. • Çelenk, S. (der.) (2008). Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki. • Köker, L. (1990). İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı. (yeni basımı: Vadi yayınları)
Notlar
• Özbek, M. (der.) (2004). Kamusal Alan. İstanbul: Hil. • Stevenson, N. (2006). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev., G. Orhon ve B. E. Aksoy. Ankara: Ütopya.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal teori hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | İletişim alanının kuramsal olarak gelişimi ve metodolojisi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Kuramsal arka planı değerlendirme yeterliliğine sahip olur |
ÖÇ04 | Tez çalışması yapmak için gerekli kuramsal bilgiyi edinir. |
ÖÇ05 | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakim olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Dersin tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Pozitivist metodoloji | L. Köker. İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı, 1990 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Pozitivist metodolojiye yönelik eleştiriler | Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar. İrfan Erdoğan 2005, İletişim yay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Medya çalışmalarında ilk araştırmalardan örnekleri, iki aşamalı akış ve kanaat önderleri | M. De Fleur ve S. A. Lowery. Milestones in Mass Communication Research. Longman, 1988, s. 79-103, 163-186 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Medyanın uzun vadeli etkileri | E. Noelle-Neumann.Suskunluk Sarmalı Kuramının Medyayı Anlamaya Katkısı. İçinde Medya, Kültür, Siyaset. S. İrvan, der. Ankara: Alp, 2002, s. 379-391. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sınıf ve tahakküm ilişkileri | G. Gerbner. Cultural Indicators: The Third Voice. İçinde Communication Technology and Social Policy. G. Gerbner, vd. der. NY: John Wiley, 1973, s. 555-573 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Amerika'da erken dönem iletişim araştırmalarının değerlendirilmesi | A. Swingewood. Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Çev. O. Akınhay. Ankara: Bilim ve Sanat, 1998, s. 207-231 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
9 | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Raymond Williams, Richard Hoggart, Thompson, Glasgow Media Group | Raymond Williams, Glasgow Media Group ve Stuart Hall-N. Stevenson. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. London: Sage, 1995, s. 9-46.-N. Garnham | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Eleştirel Teori | N. Stevenson. Understanding Medya kültürü London: Sage, 1995 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Eleştirel Teori ve Habermas Alman Frankfurt ekoli | J. Habermas. Kamusal Alan. İçinde Kamusal Alan. M. Özbek, der. İstanbul: Hil, 2004, s. 95-102.- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ekonomi vs. kültürel çalışmalar | Adornonun çalışmaları. W. Adorno. Scientific Experiences of a European Scholar in America. Critical Models. Çev., H. W. Pickford. NY: Columbia University Press, s. 215-242. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Ekonomi politik vs. kültürel çalışmalar | N. Garnham. Medya teorisini anlamak.Toward a Theory of Cultural Materialism.Journal of Communication 33(3), 1983, s. 314-329 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Feminist medya çözümlemeleri | L. Van Zoonen. Feminist Media Studies. Feminist Medya Çalışmaları. London: Sage, 1994.-Ang, I. Watching Dallas... London ve NY: Routledge, 1985 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Ağ Toplumu ve genel değerlendirme | Castells, M. (2010). Ağ toplumu. The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (V. 1). West Sussex: John Wiley and Sons | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |