Information
Code | ILEM701 |
Name | Social theory and media studies |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Course Goal / Objective
To evaluate the studies related to the media within the framework of general social theory. In this context, to establish a basis for master's degree in communication
Course Content
The positivist methodology, critical theory, the paradigm of influence in media studies, British cultural studies school will be the general framework of this course. The course aims to examine the communication and media studies in a historical system and to compare the stages of social theory in a comparative manner.
Course Precondition
Basic Scientific view
Resources
• Bottomore, T. ve R. Nisbet (der.) (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. Ankara: Verso. • Çelenk, S. (der.) (2008). Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki. • Köker, L. (1990). İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı. (yeni basımı: Vadi yayınları)
Notes
• Özbek, M. (der.) (2004). Kamusal Alan. İstanbul: Hil. • Stevenson, N. (2006). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev., G. Orhon ve B. E. Aksoy. Ankara: Ütopya.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Have information about social theory |
LO02 | Have information about the theoretical development and methodology of the field of communication |
LO03 | Be able to evaluate the theoretical background |
LO04 | Acquire theoretical knowledge required to do a thesis. |
LO05 | Communications and media studies relating to the basic methodological approaches, methods, research techniques and their implementation and evaluation knowledge reigns |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | 5 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | 2 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction of the course | introduction of the course | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Positivist methodology | L. Köker. İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı, 1990 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | The criticism of the positivist methodology | Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar. İrfan Erdoğan 2005, İletişim yay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Examples of initial research in media studies; Two-stage flow and opinion leaders | M. De Fleur ve S. A. Lowery. Milestones in Mass Communication Research. Longman, 1988, s. 79-103, 163-186 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | long term effect of media | E. Noelle-Neumann.Suskunluk Sarmalı Kuramının Medyayı Anlamaya Katkısı. İçinde Medya, Kültür, Siyaset. S. İrvan, der. Ankara: Alp, 2002, s. 379-391. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Demonation Methapor | G. Gerbner. Cultural Indicators: The Third Voice. İçinde Communication Technology and Social Policy. G. Gerbner, vd. der. NY: John Wiley, 1973, s. 555-573 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Evaluation of early communication research in Untied State | A. Swingewood. Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
9 | British Cultural Studies: Raymond Williams, Richard Hoggart, Thompson, Glasgow Media Group | Raymond Williams, Glasgow Media Group ve Stuart Hall-N. Stevenson. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. London: Sage, 1995, s. 9-46.-N. Garnham | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Critical Theory | N. Stevenson. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. London: Sage, 1995 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Critical Theory and Habermas Frankfurt school | J. Habermas. Kamusal Alan. İstanbul: Hil, 2004, s. 95-102.- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Politic and cultural study | . W. Adorno. Scientific Experiences of a European Scholar in America. Critical Model. Çev., H. W. Pickford. NY: Columbia University Press, s. 215-242. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Politic economic and cultural study | N. Garnham. Toward a Theory of Cultural Materialism. Journal of Communication 33(3), 1983, s. 314-329 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Feminst media studies | L. Van Zoonen. Feminist Media Studies. London: Sage, 1994.-Ang, I. Watching Dallas... London ve NY: Routledge, 1985 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Network Society and general evulation | Castells, M. (2010). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (V. 1). West Sussex: John Wiley and Sons | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 150 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,00 | ||
ECTS | 6 ECTS |