TRKS303 Türkçe Ders Kitabı İncelemesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS303
Ad Türkçe Ders Kitabı İncelemesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirmek

Dersin İçeriği

Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik ögelerin kullanımı gibi ögelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021). Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri Ders Notları. Adana

Notlar

CEYHAN, Erdal ve YİĞİT, Biral (2004). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemeleri. Ankara: Anı Yayınları DEMİR, Serpil (2019). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Ders kitabı İncelemeleri. Ankara: Anı Yayıncılık. KAPTAN, S. G. (2008). Ders Kitaplarında Tasarım. (Ed. Ö. Demirel ve K. Kıroğlu). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 149-158


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir.
ÖÇ02 Ders kitaplarının işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir.
ÖÇ03 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır.
ÖÇ04 Ders kitaplarını dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendirir.
ÖÇ05 Ders kitaplarını basım özellikleri bakımından değerlendirir.
ÖÇ06 Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir.
ÖÇ07 Türkçe ders kitaplarını dinleme / izleme becerisi açısından inceler.
ÖÇ08 Türkçe ders kitaplarını okuma becerisi açısından inceler.
ÖÇ09 Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler.
ÖÇ10 Türkçe ders kitaplarını yazma becerisi açısından inceler.
ÖÇ11 Türkçe ders kitaplarını dil bilgisi ve yazım kuralları açısından inceler.
ÖÇ12 Programa göre ders kitabı hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 3
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders kitaplarının öğretimsel değeri Ders notu (1. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları Ders notu (2. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamaları Ders notu (3. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri I Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri II Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
9 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği I Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği II Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türkçe ders kitaplarının dinleme / izleme becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve yazım kuralları açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkçe ders kitaplarının okuma açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2024 01:27