Genel Bilgi
Kod | TRKZ215 |
Ad | Çocuk Edebiyatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çocuk edebiyatının önemini ve yaş gruplarına göre ürünleni tanıtmak.
Dersin İçeriği
Çocuk edebiyatının tarihçesi, çocuk edebiyatının dönemlere göre sanatçı ve eserlerinin tanıtılması, çocuk edebiyatının biçim ve içerik olarak taşıması gereken özellikleri anlatmak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Alemdar Yalçın, Gıyaseddin Aytaş, Çocuk Edebiyatı Sedat Sever, Çocuk Edebiyatı
Notlar
Alemdar Yalçın, Gıyaseddin Aytaş, Çocuk Edebiyatı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ana hatlarıyla Türk ve dünya Çocuk edebiyatı tarihçesini bilir. |
ÖÇ02 | Çocuk edebiyatının temel ilkelerini bilir. |
ÖÇ03 | Edebi eserlerin çocuk edebiyatına, eğitim ve öğretim ilkelerine uygunluğunu analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Türk ve dünya çocuk edebiyatının önde gelen eselerini okumanın gerekliliğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin tanıtılması | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çocuk edebiyatının tarihçesinin verilmesi | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 3. Çocuk edebiyatı ürünlerinin içerik olarak taşıması gereken özelliklerinin anlatılması I (Küçük Prens'in analizi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çocuk edebiyatı ürünlerinin biçim olarak taşıması gereken özelliklerinin anlatılması, (Pol ve Virgin'in analizi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çocuk edebiyatı ürünlerinin içerik olarak taşıması gereken özelliklerinin anlatılması II | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Çocuk edebiyatı ürünlerinin içerik olarak taşıması gereken özelliklerinin anlatılması III | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çocuk edebiyatı ürünlerinin içerik olarak taşıması gereken özelliklerinin anlatılması IV | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Masal türü ve Çocuk edebiyat Hakkında (Türk Masalları, Saim Sakaoğlu eserinin incelenmesi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Destan ve Efsane hakkında (Üç Anadolu Efsanesi incelenmesi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hikaye Hakkında I (Dede Korkut Hikayeleri'nin incelenmesi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Hikaye hakkında II | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Roman hakkında I, (Türk İkizleri'nin incelenmesi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Roman hakkında II , (Gümüş Kalem incelenmesi) | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Şiir hakkında I | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |