Genel Bilgi
Kod | CEN446 |
Ad | Human Computer Interaction |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. HAVVA ESİN ÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere insanın (bilgisayarlar) sistemler ile nasıl etkileşime girdiği hakkında temel bilgi vermek. İnsan yeteneklerinin bilgisinin, teknik sistemler inşa etme şeklimizi nasıl etkileyebileceğine dair bilgi vermek. Kullanıcı arayüzlerinin tasarımı ve yapımı için yöntemler ve teknikler göstermek.
Dersin İçeriği
İnsanların algısal, bilişsel ve sosyal özellikleri, gerçekleştirilecek görevleri analiz etme, bunları gerçekleştirme yolları, yaptıklarını düşünme ve hissetme yöntemleri, bilgisayarlar ve diğer ilgili sistemlerin yetenekleri ve sınırları, tasarım ve uygulama kararları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Carroll,J.M. (2002), Human-Computer Interaction in the New Millennium, ACM Pres, New York NY
Notlar
Gerard J. K. (2020), Human–Computer Interaction Fundamentals and Practice, Auerbach Publications
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan bilgilerinin işlenmesi açısından hem insanların hem de bilgisayarların yeteneklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Tipik insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) modellerini, stillerini ve çeşitli tarihi HCI paradigmalarını tanımlar |
ÖÇ03 | HCI sistemlerinin tasarlanması için interaktif bir tasarım süreci ve evrensel tasarım ilkelerini uygular. |
ÖÇ04 | HCI tasarım ilkelerini, standartlarını ve kurallarını tanımlar ve kullanır. |
ÖÇ05 | HCI sistemlerinin görevlerini görev analizi bağlamında tartışır. |
ÖÇ06 | İhtiyaç gereksinimlerinin, prototipin ve değerlendirmenin önemini kavrar. |
ÖÇ07 | Grup Yazılımı,Yaygın Bilişim, sanal gerçeklik, multimedya ve Word Wide Web ile ilgili ortamlarda HCI sorunlarını analiz eder ve tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan Bilgisayar Etkileşimi Temelleri | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Etkileşim Tasarımı Temelleri | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tasarım Kuralları | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Evrensel tasarım | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Uygulama Araçları | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Değerlendirme ve Kullanıcı Desteği | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Prototip Oluşturma | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Görev Analizleri | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Laboratuvarları ve Kullanılabilirlik Testleri | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Yaygın Bilişim | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Hipermetin, Multimedya, WWW ve Web Erişilebilirliği | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Grup Yazılımları ve Bilgisayar Destekli İşbirlikçi Çalışmalar | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Algısal Arayüzler, Robotik, Giyilebilir Teknoloji | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 1.Hafta | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 2. Hafta | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |