Genel Bilgi
Kod | CEN446 |
Ad | Human Computer Interaction |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere insanın (bilgisayarlar) sistemler ile nasıl etkileşime girdiği hakkında temel bilgi vermek. İnsan yeteneklerinin bilgisinin, teknik sistemler inşa etme şeklimizi nasıl etkileyebileceğine dair bilgi vermek. Kullanıcı arayüzlerinin tasarımı ve yapımı için yöntemler ve teknikler göstermek.
Dersin İçeriği
İnsanların algısal, bilişsel ve sosyal özellikleri, gerçekleştirilecek görevleri analiz etme, bunları gerçekleştirme yolları, yaptıklarını düşünme ve hissetme yöntemleri, bilgisayarlar ve diğer ilgili sistemlerin yetenekleri ve sınırları, tasarım ve uygulama kararları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Carroll,J.M. (2002), Human-Computer Interaction in the New Millennium, ACM Pres, New York NY
Notlar
Gerard J. K. (2020), Human–Computer Interaction Fundamentals and Practice, Auerbach Publications
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan bilgilerinin işlenmesi açısından hem insanların hem de bilgisayarların yeteneklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Tipik insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) modellerini, stillerini ve çeşitli tarihi HCI paradigmalarını tanımlar |
ÖÇ03 | HCI sistemlerinin tasarlanması için interaktif bir tasarım süreci ve evrensel tasarım ilkelerini uygular. |
ÖÇ04 | HCI tasarım ilkelerini, standartlarını ve kurallarını tanımlar ve kullanır. |
ÖÇ05 | HCI sistemlerinin görevlerini görev analizi bağlamında tartışır. |
ÖÇ06 | İhtiyaç gereksinimlerinin, prototipin ve değerlendirmenin önemini kavrar. |
ÖÇ07 | Grup Yazılımı,Yaygın Bilişim, sanal gerçeklik, multimedya ve Word Wide Web ile ilgili ortamlarda HCI sorunlarını analiz eder ve tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan Bilgisayar Etkileşimi Temelleri | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Etkileşim Tasarımı Temelleri | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tasarım Kuralları | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Evrensel tasarım | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Uygulama Araçları | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Değerlendirme ve Kullanıcı Desteği | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Prototip Oluşturma | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Görev Analizleri | Haftalık sunuları oku | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Laboratuvarları ve Kullanılabilirlik Testleri | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Yaygın Bilişim | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Hipermetin, Multimedya, WWW ve Web Erişilebilirliği | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Grup Yazılımları ve Bilgisayar Destekli İşbirlikçi Çalışmalar | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Algısal Arayüzler, Robotik, Giyilebilir Teknoloji | Internette Arama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 1.Hafta | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 2. Hafta | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |