Genel Bilgi
Kod | CEN458 |
Ad | Network Management and Administration |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yerel alan ağlarının yönetimi ile ilgili temel kavramları tanıtmaktır. Ders, yerel alan ağlarının onarımı, kurulumu, yönetimi ve bakımı ile ilgili konuları içermektedir.
Dersin İçeriği
Hizmet seviyesi sözleşmeleri (SLA'lar). BT altyapı kütüphanesi (ITIL) ve konfigürasyon yönetimi veritabanları. Yönetim araçları ve mimarileri. Temel yönetim kavramları. Abstract Syntax Notation 1 (ASN.1). Basit Ağ Yönetim Protokolü (SNMP). Yönetim Bilgi Tabanı (MIB). Uzaktan İzleme MIB. Basit Dizin Erişim Protokolü (LDAP) ve Uzaktan Yordam Çağrısı (RPC). Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi: SOAP / REST. XML ve yapı tanımları (DTD ve XML şeması). QoS parametrelerine genel bakış. Mevcut bant genişliği tahmini: Probe Rate ve Probe Gap modelleri. Kapasite tahmini: Paket Pair / Train ve Pathchar. Throughput ve goodput ölçümü. RTT, OWD ve jitter ölçümü.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Network Management: Principles and Practice; by Mani Subramanian; Addison Wesley; 2000; ISBN 0-201-35742-9
Notlar
2. Russell Bradford, “The Art of Computer Networking”, Pearson Prentice Hall, 2007 3. Andrew S. Tanenbaum. Computer Networks, 5th edition, Pearson, ISBN: 978-0132126953
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ITIL ve hizmet yönetimi çerçevesini kavrayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ02 | İzleme sistemlerinin yanı sıra çeşitli ağ yönetim araçları ve mimarilerini kullanabilme yeteneğine sahip olur. |
ÖÇ03 | Ağ yönetimi kavram ve protokollerinin temellerini kavrayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi konseptini anlayabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ05 | Çeşitli bant genişliği ve gecikmeyle ilişkili QoS metriklerini ölçme tekniklerini anlayabilme becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ağ Yönetimi ve Yönetimine Giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ağ Yönetiminde Hizmet Düzeyi Sözleşmeleri (SLA'lar) ve Değer Zinciri Analizi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | BT Altyapı Kütüphanesi (ITIL) ve Yapılandırma Yönetimi Veritabanı (CMDB) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yönetim Araçları ve Mimarileri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Temel Yönetim Kavramları ve Abstract Syntax Notation 1 (ASN.1) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Basit Ağ Yönetim Protokolü Temel Bilgileri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | SNMP: Ayrıntılı Erişim Protokolü, Yönetim Bilgi Tabanı (MIB), Uzaktan İzleme MIB (RMON MIB) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Basit Dizin Erişim Protokolü (LDAP) ve Uzaktan Yordam Çağrısı (RPC) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Web hizmetleri tabanlı ağ yönetimi: SOAP vs. REST. XML ve Yapı Tanımları (DTD ve XML Şeması) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hizmet Kalitesi (QoS): Metrikler, Teknikler ve Araçlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kapasite: Paket Pair ve Değişken Paket Boyutu Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Mevcut Bant Genişliği: Probe Rate ve Gap Modelleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Verimlilik ve Goodput: Benchmarking Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | RTT, OWD ve Jitter - Ölçüm Teknikleri ve Uygulama Yönleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |