Genel Bilgi
Kod | TDE1883 |
Ad | Yenileşme Dönemi Osmanlı Türkçesi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Osmanlı Türkçesi üzerine verilen klasik dillbilgisi bilgilerinin dışına çıkarak, 16. ve 17. yüzyıl Osmanlı Türkçesinin genel özelliklerini kavratmak
Dersin İçeriği
Osmanlı Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Osmanlı Türkçesi terimi, Osmanlı Türkçesinin dönemleri, çeviriyazı metinler, Latin harfli dilbilgisi kitapları ve sözlükler, 16. yüzyıl Türkçesi, 17. yüzyıl Türkçesi ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi, Türk dili tarihinde ilk yapma dil: Baleybelen
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nurettin Demir-Emine Yılmaz, "Osmanlı Türkçesi", Türkler Ansiklopedisi C. 11, Yeni Türkiye Yayınları, 2002. Milan Adamoviç, 16. Yüzyıl Türkçesi (Çeviren: Aziz Merhan), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2009. Musa Duman, Evliya Çelebi Seyahatnamasine Göre 17. Yüzyılda Ses Değişmeleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1995. Hayati Develi, Evliya Çelebi Seyahatnamasine Göre 17. Yüzyıl Osmanlı Türkçesinde Ses Benzeşmeleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1995.
Notlar
Osmanlılar Ansiklopedisi, Cilt 9, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlı Türkçesinin sesbilgisi bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ02 | Osmanlı Türkçesinin yazım bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ03 | Osmanlı Türkçesinin dilbilgisi bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ04 | Osmanlı Türkçesinin sözvarlığı bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ05 | Osmanlı toplumunun çok uluslu ve çok kültürlü bir yapıda olduğunu anlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Osmanlı Türkçesi, terimi, tartışmalar, görüşler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Osmanlı Türkçesinin dönemleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | çeviriyazılı metinler, Latin harfli dilbilgisi kitapları ve sözlükler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | çeviriyazılı metinler üzerinden 16. yüzyıl Türkçesi (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | çeviriyazılı metinler üzerinden 16. yüzyıl Türkçesi (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | çeviriyazılı metinler üzerinden 16. yüzyıl Türkçesi (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | çeviriyazılı metinler üzerinden 17. yüzyıl Türkçesi (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | çeviriyazılı metinler üzerinden 17. yüzyıl Türkçesi (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | çeviriyazılı metinler üzerinden 17. yüzyıl Türkçesi (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Evliya Çelebi Seyahatnamesi üzerinden 17. yüzyıl Türkçesi (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Evliya Çelebi Seyahatnamesi üzerinden 17. yüzyıl Türkçesi (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türk dili tarihinde ilk yapma dil: Baleybelen | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |