Genel Bilgi
Kod | ME119 |
Ad | Physics I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekaniğin temel prensiplerinin öğretilmesi ve deneylerle pekiştirilmesi.
Dersin İçeriği
Fizik ve ölçüm, vektörler, bir boyutta hareket, düzlemsel hareket, parçacık dinamiği, işve enerji, enerjinin korunumu, lineer momentum ve çarpışma, dönme kinematiği, katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi. Ayrıca dönem boyunca şu deneyler yapılacaktır; Kuvvetlerin toplanması, düzgün doğrusal hareket, sabit ivmeli hareket, eğik atış, yer çekimi ivmesinin değişik şekillerde hesaplanması, esnek ve esnek olmayan çarpışmalar, dönem sonu gösteri deneyleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Physics - Giancoli
Notlar
Herhangi bir üniversite fiziği kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri bilir |
ÖÇ02 | Fizik Alanında edindiği bilgileri temel bilim ve mühendislikteki diğer alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
ÖÇ03 | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır |
ÖÇ04 | Bilgi teknolojilerini fizik alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
ÖÇ05 | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Fizikte problem çözme tekniklerini kavrar |
ÖÇ07 | Deney tasarlama, deney yapma, hata ve hata kaynakları hakkında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ08 | Deneylerde hata, hassasiyet kavramlarını bilir, hataların azaltılması yönünde beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Zamanında rapor yazma, kurallara uygun hazırlama ve sunma konusunda beceri kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Makine Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Makine Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Makine Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Makine Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Makine Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Makine Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fizik ve ölçme, temel birimler, laboratuvar deneyleri ile ilgili genel bilgi. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bir boyutta hareket, 1. deneyin yapılması, veri alınması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
3 | Vektörler, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İki boyutta hareket, 2. deneyin yapılması, veri alınması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
5 | İki boyutta hareket (devam), hareket yasaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hareket yasalarının uygulamaları, 3. deneyin yapılması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesii | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Hareket yasalarının uygulamaları (devam), Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları (devam), 4. deneyin yapılması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | İş, Enerjive enerji transferi, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Enerjive enerji transferi (devam), Potansiyel enerji, enerjinin korunumu, 5. deneyin yapılması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Potansiyel enerji, enerjinin korunumu (devam), deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Doğrusal Momentum ve çarpışmalar, 6. deneyin yapılamsı, | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Doğrusal Momentum ve çarpışmalar (devam), deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
15 | Katı bir cismin sabit eksen etrafında dönmesi, 7. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |