Genel Bilgi
Kod | MES429 |
Ad | Introduction to Mechatronic Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN YAVUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN YAVUZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin mekatronik sistemleri ve ilgili sistem elemanlarını tanıması ve anlaması.
Dersin İçeriği
Mekatronik Tanımı ve Uygulamaları, Tipik Mekatronik Sistemin Yapısı, Mekatronik Sistemlerin Tasarımı, Sensörler, Aktüatörler, Modelleme, Simülasyon, Optimizasyon, Kontrol, Aktüatör ve Sensör Sürücüleri, Analog ve Dijital G/Ç, Bilgisayar ve Donanım, Mühendislik Sistemlerinin Anlaşılması ve Modellenmesi, Kontrol Mühendisliği, Mekatronik Sistem Örnekleri, Yapay zeka
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sunumlar ve dağıtılan notlar, kaynak kitaplar Kaynak Kitaplar: 1) G. Onwubolu, Mechatronics: Principles and Applications, Elsevier. 2) D. Silva, W. Clarence, Mechatronics : An Integrated Approach, CRC Press, 2006. 3) A. Milella, D. D. Paola and G. Cicirelli, Mechatronic Systems, Simulation, Modelling and Control, In-Tech, intechweb.org, 2010. 4) R. H. Bishop, THE Mechatronics Handbook, CRC PRESS, 2002.
Notlar
Ek kaynak kitaplar: 1) E. Wise, Robotics Demystified, McGRAW-HILL, 2005. 2) F. R. Mas, Q. Zhang, A.C. Hansen, Mechatronics and Intelligent Systems for Offroad Vehicles, Springer, 2010. 3) A. Pawlak, Sensors and Actuators in Mechatronics, Taylor Francis, 2007. 4) H.Yavuz (Ed.), Mekatronik Mühendisliğine Giriş, Papatya Yayınevi, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mekatronik tanımı ve uygulamalarını tarif edebilir |
ÖÇ02 | Tipik mekatronik sistemin yapısı tarif edebilir |
ÖÇ03 | Mekatronik sistemlerin tasarımından anlar |
ÖÇ04 | Algılayıcı sistemlerini tanır |
ÖÇ05 | Hareket üreteçlerini tanır |
ÖÇ06 | Modelleme ve simülasyon yapar |
ÖÇ07 | Aktüatör ve sensör sürücülerini tanır |
ÖÇ08 | Analog ve dijital G/Ç konusundan anlar |
ÖÇ09 | Bilgisayar yazılım ve donanımını tarif edebilir |
ÖÇ10 | Kontrol mühendisliğinin konusunu bilir |
ÖÇ11 | Mekatronik sistem örneklerini açıklayabilir |
ÖÇ12 | Yapay zeka konusunda temel bilgi verebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Makine Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Makine Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Makine Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Makine Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Makine Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Makine Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik ve Mekatronik sistemler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mekatronik Sistemlerin Yapısı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Algılayıcılar ve tipleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Algılama ve Hareket | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hareket üreteçleri tipleri ve çalışma prensipleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Aktüatörler ve uygulama alanları | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modelleme, Simülasyon, Optimizasyon, Kontrol | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Yazılı sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aktüatör ve Sensör Sürücüleri, Analog ve Dijital G/Ç | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bilgisayar Donanımı ve Yazılımı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mühendislik Sistemlerinin Anlaşılması ve Modellenmesi | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kontrol Mühendisliği | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Basit Mekatronik Sistem Örnekleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İleri Mekatronik Sistem Örnekleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yapay zeka | Konu ile ilgili ders notları ve kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Dönem Sonu Sınavu | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavu | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |