ICM113 Serbest El Perspektif

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod ICM113
Ad Serbest El Perspektif
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin serbest el tekniği kullanarak perspektif çizimi yapabilmesi, temel geometrik objeler ile perspektif kılavuzu oluşturabilmesi, obje kompozisyonlarında kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşluk durumuna uygun deformasyonda perspektif çizimi hazırlayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri, perspektif türleri, perspektif anlatımda kullanılan kavramlar, perspektifte deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi) , obje-kaçma noktası ilişkileri, geometrik objelerin tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri, obje kompozisyonlarının tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Kızıl, F. (2023). Artistik Perspektif. YEM Yayın. Hotan, H. (1999). Mimari perspektif ve gölge (3. baskı). Yapı-Endüstri Merkezi. Ching, F. D. K. (2023). Architectural graphics (7. baskı). John Wiley & Sons.

Notlar

Ders koordinatörünün konu anlatım videoları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel perspektif kavramlarını çizimi tanımlamada kullanır.
ÖÇ02 Çizimi inceleyerek hangi perspektif türünde olduğunu belirtir.
ÖÇ03 Bakma noktası, kaçma noktası, ufuk çizgisi kavramlarını ayırt eder.
ÖÇ04 Bakma noktası - kaçma noktası kavramlarını ilişkilendirir.
ÖÇ05 Temel geometrik obje perspektiflerinin serbest el ile çizim kabiliyetini geliştirir.
ÖÇ06 Bakış noktası değişimine göre obje çiziminde gerçekleşecek değişiklikleri tanır.
ÖÇ07 Aynı objenin/kompoziyonun farklı perspektif türlerine göre çizimlerini yapar.
ÖÇ08 Tasarımda vurgulamak istediği görünüşe göre perspektif türü seçimine karar verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Perspektife giriş: Tanım, Amaç, Kapsam. İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Perspektif türleri, perspektif anlatımında kullanılan bakma noktası, kaçma noktası, resim düzlemi, yer düzlemi gibi kavramlar. Perspektif çiziminde deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi). Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Tek kaçışlı perspektif ile ilgili genel kurallar. Kaçma noktası tayinine göre perspektif çiziminde yapılan değişiklikler. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
4 Tekil geometrik objelerin serbest el ile tek kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
5 Obje kompozisyonlarının serbest el ile tek kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
6 Tek kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
7 Devam çalışması: Tek kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Çift kaçışlı perspektif ile ilgili genel kurallar. Kaçma noktası tayinine göre perspektif çiziminde yapılan değişiklikler. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
10 Tekil geometrik objelerin serbest el ile çift kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
11 Obje kompozisyonlarının serbest el ile çift kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Çift kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Aksonometrik perspektif ile ilgili genel kurallar. Kılavuz oluşturma yöntemi. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 Tekil obje ve kompozisyonların serbest el ile aksonometrik perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
15 Aksonometrik perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 14 1 14
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,96
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 03:54