ICM123 Teknik Resim ve Tasarı Geometri 1

8 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod ICM123
Ad Teknik Resim ve Tasarı Geometri 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin standart teknik resim çizim kurallarını basit geometrik çizimler yardımıyla öğrenmesi, geometrik objelerin farklı yönlerden görünüşlerini izdüşüm yöntemiyle çizebilmesi, kompozisyon oluşturabilmesi, kesit alabilmesi ve kesite giren/görünüşe giren yüzeyleri çizimlerle ifade edebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İç Mimarlıkta teknik resmin önemi ve kullanım alternatifleri, teknik resim çiziminde kullanılan araç ve gereçlerinin tanıtımı, cetvel-gönye kullanım teknikleri, düşey-yatay-paralel-diyagonal çizgilerle taramalar, geometrik çizimler, çizgi tipleri ve anlamları, geometrik objelerin plan-görünüş çizimleri, diedri-epür düzlemlerinde izdüşüm çizimleri, geometrik objelerle kompozisyon oluşturma, obje kompozisyonlarının plan-görünüş çizimleri, kesit almada kesite girme-görünüşe girme kavramı, geometrik objelerin kesit çizimleri, obje kompozisyonlarının kesit çizimleri.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Canbulat, T. (2018). İç mimarlıkta teknik resim. Remzi Kitabevi. Şahinler, O., & Kızıl, F. (2011). Mimarlıkta teknik resim. Yapı-Endüstri Merkezi.

Notlar

Ders koordinatörünün konu anlatım videoları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarı geometri, izdüşüm, görünüş ve kesit kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Cetvel-gönye kullanımını geliştirir.
ÖÇ03 Geometrik objelerin ve kompozisyonların izdüşümlerini oluşturur.
ÖÇ04 Geometrik objelerin ve kompozisyonların 2 boyutlu düzlemde farklı yönlerden görünüşlerini çizer.
ÖÇ05 Görünüş çizimlerinde önde-arkada ayrımı bulunan yüzeyleri gösterir.
ÖÇ06 Kesit alma kavramını tanımlar.
ÖÇ07 Kesit çizimlerinde kesite giren-görünüşe giren yüzeyleri uygun çizim tekniğiyle ifade eder.
ÖÇ08 Obje ve kompozisyonlarda kesit akslarının değişimine göre farklı kesit-görünüş ilişkilerini ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Teknik Resime Giriş: Tanım, Amaç, Kapsam. İç Mimarlıkta teknik resmin önemi ve kullanım alternatifleri. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Teknik resim çiziminde kullanılan araç ve gereçlerinin tanıtımı, cetvel-gönye kullanım teknikleri, düşey-yatay-paralel-diyagonal çizgilerle taramalar. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
3 Geometrik çizimler: Orta nokta bulma, eşit parçalara ayırma, paralel ve dik çizme, açıları eşit parçalara bölme. Önceki derste yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
4 Geometrik çizimler: Dairenin merkezini bulma, üçgenin çevrel çemberini çizme, daire içine düzgün üçgen-beşgen-altıgen-çokgen çizme Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
5 Teknik resimde kullanılan çizgi tipleri ve anlamları, geometrik objelerin plan-görünüş çizimleri Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
6 Diedri-epür düzlemlerinde izdüşüm çizimleri. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
7 Devam çalışması: Diedri-epür düzlemlerinde izdüşüm çizimleri. Önceki derste yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Genel değerlendirme Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Geometrik objelerle kompozisyon oluşturma, obje kompozisyonlarının plan-görünüş çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
10 Devam çalışması: Geometrik objelerle kompozisyon oluşturma, obje kompozisyonlarının plan-görünüş çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
11 Kesit almada kesite girme-görünüşe girme kavramı, geometrik objelerin kesit çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Devam çalışması: Kesit almada kesite girme-görünüşe girme kavramı, geometrik objelerin kesit çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Obje kompozisyonlarının kesit çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 Devam çalışması: Obje kompozisyonlarının kesit çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
15 Obje kompozisyonlarının plan-kesit çizimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 0 0
1. Yıl Sonu Sınavı - 100
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 14 6 84
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 198
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,92
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 03:54