Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| İÇ MİMARLIK PR. | |
| Kod | ICM101 |
| Ad | Temel Sanat Eğitimi I |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-4 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 10 AKTS |
| Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş. Gör. Makbule Berfin BÜKER (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Arş. Gör. Emre PINAR (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin tasarım bilinci kazanması, doğal oluşumlardan yapılı çevreye kurgulama düzenlerine farkındalık geliştirmesi, mekan oluşumunda boyutları temel tasarım elemanlarıyla kullanabilmesi, hacim-strüktür algısı ile modelleme yapabilmesi ve örüntü geliştirebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yaratımdan ürün sürecine temel tasarım kavramına giriş ve üretim sürecinde sanat yaklaşımı, Algı-Duyu, Çağrışım-Duyum ilişkileri: gösterge-ifade eşleştirme haritaları; Temel tasarım araçları nokta, çizgi, yüzey ve hacim tanımlamaları ile iki boyuttan üçüncü boyutta birim üretme: Birim modülden örüntüye kurgulama tekniği, algısal deneyim ile biçimlendirme ve strüktür-biçim ilişkisi, denge-oran, ritm, tekrar, zıtlık kompozisyon ilkeleri ile modelleme.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Ching, F. (1996). Mimarlık, biçim, mekan ve düzen. Çeviren S. Lökçe. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayını. Gürer, L., & Gürer, G. (2004). Temel tasarım. Birsen yayınevi. ÇINAR, K., & ÇINAR, S. (2018). Temel tasarım. KTO Karatay Üniversitesi Yayınları Seylan, A. (2005). Temel tasarım. Samsun: Dağdelen Basın Yayın. Tepecik, A., & Toktaş, P. (2014). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Temel Sanat Eğitimi Temel Sanat Eğitimi. Gece Kitaplığı. Ambrose, G., & Harris, P. (2012) Basic Design Series (1-7), Ava Publishing Barber, B., (2011), Çizimin Sırları 1-2 Ocvirk, O.G., Stinson, R. E., Wigg, P.R, Bone, R. O., Cayton, D. L. (2015) Sanatın Temelleri. (Çev: Balkır Kuru, N., Kuru A.), İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınlar
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Tasarımın temel ilke ve elemanlarını ayırt eder. |
| ÖÇ02 | Temel sanat ve tasarım kavramlarının uygulamalı aktarımıyla yaratıcı düşünme becerisini geliştirir. |
| ÖÇ03 | Tasarım süreçlerini tanımlar. |
| ÖÇ04 | Birim modülden örüntü düzenleri oluşturur. |
| ÖÇ05 | İki boyutlu düzlemden üç boyutlu hacme geçişte algı süreçlerini geliştirir. |
| ÖÇ06 | Soyutlama ve somutlama kavramlarını ayırt ederek, tasarımların ifade biçimlerinde araç olarak kullanır. |
| ÖÇ07 | Mekan algısının temellerini oluşturur. |
| ÖÇ08 | Sanat ve tasarım yaklaşımlarında farkındalık sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 5 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgilendirme | Dersle ilgili genel bilgi araştırması yapma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 2 | Tasarımın Asal Elemanlarından Nokta ve Çizgi kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Tasarımın Asal Elemanlarından Biçim, Doku ve Yüzey kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
| 4 | Tasarımın Asal Elemanlarından Yön ve Ölçü kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Tasarımın Asal Elemanlarından Hareket, Işık ve Gölge kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon düzenleme çalışmaları | Sinema, animasyon, reklam, grafik sanatlarından örnek çalışmalar üzerine araştırma, doğal ve yapılı çevreden kavramlarla ilişkili fotoğraf tekniğiyle görsel materyal oluşturma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Renk kavramının kuramsal anlatımı | Renk kuramlarıyla ilgili bilimsel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Renk Armonilerinin kuramsal ve uygulamalı aktarımı | Renk çarklarının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Genel çalışma değerlendirmesi | Konu tekrarı, kompozisyon alıştırması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Tasarım İlkelerinden Denge ve Ritim kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Tasarım İlkelerinden Hiyerarşi ve Oran kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Tasarım İlkelerinden Vurgu ve Zıtlık kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Tasarım İlkelerinden Bütünlük ve Harmoni kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
| 13 | Tasarım İlkelerinden Datum ve Boşluk kavramlarının tanımlanması ve konuyla ilgili kompozisyon hazırlama çalışmaları | Örnek araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Görsel Algı konusunun aktarımı ve Gestalt İlkeleri | Kompozisyon araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
| 15 | Soyutlama kavramının tanımlanması ve konuyla ilgili uygulamalar | Kompozisyon araştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final çalışmasına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final çalışmasına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 11 | 154 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 14 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 21 | 0 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 42 | 42 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 238 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,52 | ||
| AKTS | 10 AKTS | ||