Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | ICM114 |
Ad | İç Mekanda Perspektif |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Kemal SAKARYA
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin çizim kurallarına uyarak perspektif çizimi yapabilmesi, temel geometrik objeler kullanarak perspektif kılavuzu oluşturabilmesi ve mekan içerisindeki yerleşimlere uygun boyutlandırmaları kurgulayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri, perspektif türleri, perspektif anlatımda kullanılan kavramlar, perspektifte deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi), mekan-bakma noktası ilişkileri, iç mekanda tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kızıl, F. (2023). Artistik Perspektif. YEM Yayın. Hotan, H. (1999). Mimari perspektif ve gölge (3. baskı). Yapı-Endüstri Merkezi.
Notlar
Ders koordinatörünün konu anlatım videoları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bakma noktası, kaçma noktası, ufuk çizgisi kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Perspektif çiziminde deformasyon kurallarını uygular. |
ÖÇ03 | Mekan düzlemi ve çizim düzlemi kavramlarını ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Perspektif kavramlarını çizimi tanımlamada kullanır. |
ÖÇ05 | Mekanların kurallı perspektif çizimi kabiliyetini geliştirir. |
ÖÇ06 | Bakış noktası değişimine göre mekan çiziminde gerçekleşecek değişiklikleri tanır. |
ÖÇ07 | Aynı mekanın farklı perspektif türlerine göre çizimlerini yapar. |
ÖÇ08 | Tasarımda vurgulamak istediği görünüşe göre perspektif türü seçimine karar verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Perspektife giriş: Tanım, Amaç, Kapsam. İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Kurallı perspektif türleri, perspektif anlatımında kullanılan bakma noktası, kaçma noktası, resim düzlemi, yer düzlemi gibi kavramlar. Perspektif çiziminde deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi). | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tek kaçışlı perspektifte çizim kuralları, mekanın genişlik-derinlik-yükseklik ölçülerinin perspektif çizimine deformasyon kurallarına uygun olarak aktarılması. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, duvar yüzeyleriyle temas eden mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tek kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, mekanda herhangi bir yüzeye temas etmeyen mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Planı verilen bir mekanın tek kaçışlı perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Devam çalışması: Planı verilen bir mekanın tek kaçışlı perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çift kaçışlı perspektifte çizim kuralları, mekanın genişlik-derinlik-yükseklik ölçülerinin perspektif çizimine deformasyon kurallarına uygun olarak aktarılması. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Çift kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, duvar yüzeyleriyle temas eden mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çift kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, mekanda herhangi bir yüzeye temas etmeyen mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Planı verilen bir mekanın çift kaçışlı perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Aksonometrik perspektifte çizim kuralları, plan şemasından oluşan kılavuzun çizim kurallarına uygun olarak hazırlanması, planın üçüncü boyuta kaldırılması. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Planı verilen bir mekanın aksonometrik perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Planı verilen bir mekanın tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimlerinin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |