Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | IMS205 |
Ad | Geleneksel Mekan Kavramı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin geleneksel mekan terimini kavraması, dünyadan geleneksel mekan örneklerini analiz edebilmesi, Türk yaşam kültüründeki değerlerin geleneksel Türk evlerinin tasarımına ve kullanımına etkilerini değerlendirebilmesi, geleneksel Türk evinin tipolojisini ve fiziksel biçimleniş özelliklerini analiz edebilmesi, bu özellikleri etkileyen kültürel değerleri yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Geleneksel mekan kavramı ve dünyadan geleneksel mekan örnekleri, eski çağlardan, yakın geçmişe kadar Türk yaşam kültüründe yeri olan değerlerin, geleneksel Türk evlerinin tasarımına ve kullanımına etkileri, geleneksel Türk evinin tipolojisi, fiziksel biçimleniş özellikleri ve bu özellikleri etkileyen kültürel değerler, Türkiye'nin farklı illerinde bulunan geleneksel Türk evi örneklerinin detaylı incelenmesi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
KÜÇÜKERMAN, Ö. (1973). Anadolu'daki Geleneksel Türk Evinde Mekan Organizasyonu Açısından Odalar, T.T.O.K. Yayınları, İstanbul. ELDEM, S.H. (1987). Türk Evi Osmanlı Dönemi, Taç Vakfı Yayınları, ISBN:9699999098, İstanbul. KUBAN, D. (1995). Türk Hayat'lı Evi, Eren Yayıncılık, ISBN:9757622133, İstanbul. Günay, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yem Yayınları, ISBN:9789757438663, İstanbul. ULUENGİN, N.Y. (2000). Osmanlı-Türk Sivil Mimarisinde Pencere Açıklıklarının Gelişimi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9757438618, İstanbul. EYÜCE, A. (2005). Geleneksel Yapılar ve Mekanlar, Birsen Yayınevi, ISBN:9755114300, İstanbul. BEKTAŞ, C. (2007). Türk Evi: Turkish House, Bileşim Yayıncılık, ISBN:9789756410790, İstanbul. KÜÇÜKERMAN, Ö. (2007). Türk Evi Kendi Mekanının Arayışı İçinde, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, ISBN:9789757641438, İstanbul. YÜREKLİ, F., YÜREKLİ, H. (2010). Türk Evi Gözlemler - Yorumlar, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9789758599592, İstanbul.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geleneksel mekan ve vernaküler mimarlık terimlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Geleneksel mimariyi biçimlendiren etkenleri sıralar. |
ÖÇ03 | Anadolu konut mimarisinin gelişimini açıklar. |
ÖÇ04 | Geleneksel Türk evi tipolojisini tanımlar. |
ÖÇ05 | Türk evinde mekan ve işlevsel organizasyon prensiplerini listeler. |
ÖÇ06 | Farklı bölgelere ait konut biçimlenmesini ayırt eder. |
ÖÇ07 | Geleneksel Türk Evi plan tiplerini sınıflandırır. |
ÖÇ08 | Geleneksel Türk Evi'nde ana ve ikinci derece unsurları belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk evinin tarihi gelişimi, tanıma ve yayılma alanları. | Dersle ilgili genel bilgi araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Geleneksel Türk evinin plan tipleri; sofasız plan tipleri, dış sofalı plan tipleri, iç sofalı plan tipleri, orta sofalı plan tipleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
3 | Geleneksel Türk evi planında ana unsurlar; sofalar ve odalar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
4 | Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; ıslak hacimler (mutfak, banyo v.b). | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
5 | Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; Merdivenler, ahır, samanlık, ambar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
6 | Geleneksel Türk evine ait karakteristikler; kagir (taş) yığma yapılar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Tartışma |
7 | Ahşap karkas yapılar ve yapım teknikleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çatılar; Toprak damlı düz çatılar, alaturka kiremit örtülü meyilli ahşap çatılar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
10 | Geleneksel Türk evinde cephe sistemleri. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Pencereler, iç ve dış kapılar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
12 | Çıkmalar (cumbalar) ve payandalar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
13 | Ocaklar ve dolaplar. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
14 | Tavanlar (süslemeler). | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Geleneksel Türk evleri günümüze kadar neden yaşayamadı. Nedenleri nelerdir. | Konu hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem içinde işlenen konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem içinde işlenen konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |