IMS205 Geleneksel Mekan Kavramı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod IMS205
Ad Geleneksel Mekan Kavramı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin geleneksel mekan terimini kavraması, dünyadan geleneksel mekan örneklerini analiz edebilmesi, Türk yaşam kültüründeki değerlerin geleneksel Türk evlerinin tasarımına ve kullanımına etkilerini değerlendirebilmesi, geleneksel Türk evinin tipolojisini ve fiziksel biçimleniş özelliklerini analiz edebilmesi, bu özellikleri etkileyen kültürel değerleri yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Geleneksel mekan kavramı ve dünyadan geleneksel mekan örnekleri, eski çağlardan, yakın geçmişe kadar Türk yaşam kültüründe yeri olan değerlerin, geleneksel Türk evlerinin tasarımına ve kullanımına etkileri, geleneksel Türk evinin tipolojisi, fiziksel biçimleniş özellikleri ve bu özellikleri etkileyen kültürel değerler, Türkiye'nin farklı illerinde bulunan geleneksel Türk evi örneklerinin detaylı incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

KÜÇÜKERMAN, Ö. (1973). Anadolu'daki Geleneksel Türk Evinde Mekan Organizasyonu Açısından Odalar, T.T.O.K. Yayınları, İstanbul. ELDEM, S.H. (1987). Türk Evi Osmanlı Dönemi, Taç Vakfı Yayınları, ISBN:9699999098, İstanbul. KUBAN, D. (1995). Türk Hayat'lı Evi, Eren Yayıncılık, ISBN:9757622133, İstanbul. Günay, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yem Yayınları, ISBN:9789757438663, İstanbul. ULUENGİN, N.Y. (2000). Osmanlı-Türk Sivil Mimarisinde Pencere Açıklıklarının Gelişimi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9757438618, İstanbul. EYÜCE, A. (2005). Geleneksel Yapılar ve Mekanlar, Birsen Yayınevi, ISBN:9755114300, İstanbul. BEKTAŞ, C. (2007). Türk Evi: Turkish House, Bileşim Yayıncılık, ISBN:9789756410790, İstanbul. KÜÇÜKERMAN, Ö. (2007). Türk Evi Kendi Mekanının Arayışı İçinde, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, ISBN:9789757641438, İstanbul. YÜREKLİ, F., YÜREKLİ, H. (2010). Türk Evi Gözlemler - Yorumlar, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9789758599592, İstanbul.

Notlar

İlgili internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Geleneksel mekan ve vernaküler mimarlık terimlerini açıklar.
ÖÇ02 Geleneksel mimariyi biçimlendiren etkenleri sıralar.
ÖÇ03 Anadolu konut mimarisinin gelişimini açıklar.
ÖÇ04 Geleneksel Türk evi tipolojisini tanımlar.
ÖÇ05 Türk evinde mekan ve işlevsel organizasyon prensiplerini listeler.
ÖÇ06 Farklı bölgelere ait konut biçimlenmesini ayırt eder.
ÖÇ07 Geleneksel Türk Evi plan tiplerini sınıflandırır.
ÖÇ08 Geleneksel Türk Evi'nde ana ve ikinci derece unsurları belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geleneksel Türk evinin tarihi gelişimi, tanıma ve yayılma alanları. Dersle ilgili genel bilgi araştırması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap
2 Geleneksel Türk evinin plan tipleri; sofasız plan tipleri, dış sofalı plan tipleri, iç sofalı plan tipleri, orta sofalı plan tipleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım
3 Geleneksel Türk evi planında ana unsurlar; sofalar ve odalar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım
4 Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; ıslak hacimler (mutfak, banyo v.b). Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım
5 Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; Merdivenler, ahır, samanlık, ambar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
6 Geleneksel Türk evine ait karakteristikler; kagir (taş) yığma yapılar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Tartışma
7 Ahşap karkas yapılar ve yapım teknikleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Çatılar; Toprak damlı düz çatılar, alaturka kiremit örtülü meyilli ahşap çatılar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
10 Geleneksel Türk evinde cephe sistemleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap
11 Pencereler, iç ve dış kapılar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Soru-Cevap
12 Çıkmalar (cumbalar) ve payandalar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
13 Ocaklar ve dolaplar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
14 Tavanlar (süslemeler). Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Geleneksel Türk evleri günümüze kadar neden yaşayamadı. Nedenleri nelerdir. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem içinde işlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem içinde işlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 03:59