IMS230 İç Mimaride Tipografi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod IMS230
Ad İç Mimaride Tipografi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Emre PINAR
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Emre PINAR (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İç Mimarlık ve tipografi ilişkisinin kavratılması; mekanın işlevselliği bağlamında mekana uygulanan tipografik öğelerinin öğrenilmesi, tipografik anlatım yönteminin iç mekan/işlevsellik/iç mekanı kullanan hedef kitle/grafik tasarım ilişkileri üzerinden tartışılarak kavratılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Grafik Tasarım alanında bir üretim biçimi olarak tipografinin mekanın diline katkısı, mekanın amacı işlevselliği bağlamında tartışılmakta; iç mimaride kullanılan tipografik elamanlar örnekler üzerinden incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yok.

Kaynaklar

Gavin Ambrose & Paul Harris, (2020). Grafik Tasarımda Tipografi. Literatür Yayıncılık Gavin Ambrose & Paul Harris, (2018). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayıncılık Phil Baines & Andrew Haslam (2005). Type & typography. Laurence King Publishing Donald Ervin Knuth (1999) Digital typography. Vol. 78. Csli Publications

Notlar

https://www.adobe.com/studio/print/pdf/typographic_terms.pdf


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tipografi teriminin ortaya çıkışı ve tarihini tanımlar.
ÖÇ02 Grafik tasarım alanında tipografi kavramının yerini açıklar.
ÖÇ03 Tipografi konusunu ve kullanım alanlarını kavrar.
ÖÇ04 Tipografik tasarım ilkelerini yorumlar.
ÖÇ05 İç mimari ve tipografi ilişkisini kavrar
ÖÇ06 İç mekana uygulanacak olan tipografik öğeleri tanır
ÖÇ07 İç mekanın işlevselliği bağlamında tipografik öğeleri kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, dersin işleyişine dair genel giriş. Ders bilgi paketlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tipografi kullanım alanlarını anlatma. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Tipografide bağlam, iç mekanda tipografi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Anlatım
4 İç mekanda kullanılan tipografik öğeler, örnek inceleme ve tartışma. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Anlatım
5 Tipografik tasarım elemanları: Renk, Ton, Doku ve dikkat edilecek unsurlar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Tipografik tasarım ilkeleri 1 : Bütünlük, Orantı. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Tipografik tasarım ilkeleri 2 : Görsel Hiyerarşi, Yön. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Tipografik tasarım ilkeleri 3 : Devamlılık, Denge. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
10 Tipografik tasarım ilkeleri 4 : Vurgu, Zıtlık, Okunabilirlik. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
11 İç Mekanda Görsel Kimliğin önemi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
12 Öğrenciler tarafından araştırılan örneklerin incelenmesi ve tartışma Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
13 İç mekanın bağlamı doğrultusunda tipografik öneriler, tartışma ve örnek inceleme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
14 İç mekanın bağlamı doğrultusunda tipografik öneriler, tartışma ve örnek inceleme 2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
15 Genel tekrar, örnek inceleme, dönem değerlendirmesi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar. Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar.Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 04:03