ICM320 Tasarım Teorisi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK PR.
Kod ICM320
Ad Tasarım Teorisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin kuramsal düşünme farkındalığı kazanması, tasarımın ne olduğunu ve tasarım düşüncesinin nasıl belirip biçimlendiğini neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde kavrayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Kuramın tarihsel gelişim perspektifi içinde  tasarımın kavramsal boyutunun tanıtılması, mimaride biçimlendirme ve düşünce sistematiklerinin tanıtılması, tasarım süreçlerini harekete geçiren yaklaşımların ve yöntemlerinin tartışılması: mimarlık tarihdeki örnekler üzerinde yaratım esin kaynaklarının ve uyarıcılarının tanımlanması.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Jormakka, K. (2012). Adim Adim Tasarım Yöntemleri. Yayınevi Yapı Endüstri. Chimero, F. (2015). The shape of design. Lidwell, W. (2010). Universal Principles of Design/William Lidwell, Kritina Holden, Jill Butler. Rockport Publishers, 272, 272.

Notlar

İnternet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimarlık kavram ve kuramlarını tarihsel gelişimi içinde tanımlar.
ÖÇ02 Tasarım düşünce sistematiklerini açıklar.
ÖÇ03 Kurgulayabilecek sorgulamalar yapar.
ÖÇ04 Tasarım yöntemlerini tartışır.
ÖÇ05 Tasarım düşüncesinin biçimlenme süreçlerini ifade eder.
ÖÇ06 Tasarım süreçlerini harekete geçiren yaklaşımları açıklar.
ÖÇ07 Tasarım yaklaşımlarını uygulayarak tasarlar.
ÖÇ08 Tasarımda neden sonuç ilişkilerini karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihsel perspektif içinde bilimsel düşüncenin gelişimi ve kurama giriş. Dersle ilgili genel bilgi araştırması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sanat ve tasarım kuramı, mimari düşüncenin tanımlanması. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tasarım ürünü olarak mekan - Mimarlık kavramalarına giriş: Yapılı çevre- kültürel çevre- Yaşam çevresi mekan sanatı. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Mimarlık kavramalarına giriş:İşlev ve biçim- Yapı -Yapım ve süreçleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Mimarlık kavramalarına giriş: Geleneksel ve modern mimarlık üzerine tartışmalar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
6 Ulusal ve küresel tasarım ürünleri olarak mimarinin karşılaştırılması. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
7 Mimari belleğimiz ve kültür üzerine tartışma. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yaratıcılığın temel bileşenleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Düşünce sistematikleri ile tasarım yöntemlerini tanımlama. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Tasarımda esinlenme ve biçimleniş: Metaforlar, analojik ve mimetik yaklaşımlar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
12 Tasarım düşüncesinin biçimlenişinde: Doğa , matematik, müzik ve tipolojik yaklaşımlar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
13 Tasarımda moire ve zip-a-tone etkiler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
14 Düzen-örüntü dili ve örgütleme. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
15 Kendinden üreyen sistemler ve tasarımda evrim stratejisi. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 04:05