Genel Bilgi
Kod | İTS811 |
Ad | Türk Edebiyatında Edebî Akımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk edebiyatındaki akımların bilinmesi ve bunların edebiyatı nasıl şekillendirdiğinin anlaşılması
Dersin İçeriği
Türk edebiyatında klasik üslup, Türkî-i Basit, sebk-i Hindi, Hikemî üslup vb. hakkında bilgi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
M. Orhan Okay, Edebiyat ve Edebî Eser Üzerine, İstanbul 2014. DEMİREL, Şener, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Değişmeleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Volume 4/2, Winter 2009, s.279-306.
Notlar
MİNE MENGİ, Divan Şiirinde Hikemî Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî, AKM Yayınları, Ankara 1991.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik Türk edebiyatının dönemlerini belirlemede akımların rolünü kavrar. |
ÖÇ02 | Türkî-i Basit akımını hazırlayan tarihî ve sosyal yapıyı bilir. |
ÖÇ03 | Sebk-i Hindî akımının kökenini bilir. |
ÖÇ04 | Sebk-i hindî anlayışı ile yazılmış şiirlerin özelliklerini ayrt edebilir. |
ÖÇ05 | Hikemî akımın başlamasına nelerin sebep olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Bir şiirin hangi akıma uyduğunu çözümler. |
ÖÇ07 | Klasik üsluptan yenileşme dönemi divan şiirini ayıran özellikleri ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk edebiyatının klasik yönleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk şiirinin kökenleri ve etkilendiği çevreler | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Türk şiirinde klasik üslup | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Türk şiirinde Türkî-i Basit akımı I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türk şiirinde Türkî-i Basit akımı II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türk Şiirinde Sebk-i Hindî I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Türk Şiirinde Sebk-i Hindi II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Türk Şiirinde Hikemî Akım I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türk Şiirinde Hikemî Akım II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Divan şiirinin batı etkisindeki değişimleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Âşıkâne gazeller | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tasavvufî Şiirlerin özellikleri | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması I | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması II | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Edebî metinler üzerinde akımların özelliklerini bulma uygulaması III | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |