Genel Bilgi
Kod | SÖ1752 |
Ad | Eğitim Araştırmalarında Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan nitel araştırmanın, felsefi temellerinin neler olduğunu, nitel araştırma türlerini , nitel araştırmada veri toplama tekniklerini ve analiz yapmayı öğretmek
Dersin İçeriği
Kurs nitel araştırma yöntemlerinin anlaşılabilmesi için araştırmanın felsefi temelleri hakkında bilgi verir, nitel araştırma desenleri, metodolojisi, teknikleri, veri topama ve analizi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Glesne, C. (2011) Nitel Araştırmaya Giriş (Çev Edt Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Anı Yayıncılık, Patton, M.Q. (2014) Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Pegem Akademi, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayınları
Notlar
Nitel yöntem araştırmalarıyla ilgili Türkçe ya da yabancı dillerde yazılmış ulaşılabilen tüm kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı anlar |
ÖÇ02 | Nitel araştırma yöntemleri hakkında öğrendiklerini araştırma sürecinde kullanabilir |
ÖÇ03 | Kendi nitel araştırma sürecini başlatabilir |
ÖÇ04 | Kendi araştırmasına uygun nitel veri toplayabilir |
ÖÇ05 | Kendi araştırmasına uygun nitel veriyi analiz edebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesi ve temel meseleler | ön hazırlığı yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri | Bir olayı empatik bakış açısıyla değerlendirerek yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Nitel araştırma türleri | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Nitel araştırma türleri (devam) 2 | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Nitel araştırma türleri (devam) 3 | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Nitel araştırma süreci | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Nitel araştırmada örneklem, güvenirlik ve genelleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Görüşme odak görüşme | hazırlama ve görüşme yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Gözlem | Nitel bir araştırma için gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Doküman inceleme | Nitel bir araştırma için doküman inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Nitel veri analizi | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Nitel veri analizi 2 | Daha önce yapılmış olan görüşme, gözlem ve doküman inceleme çalışmalarından elde edilmiş verileri analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Nitel olarak hazırlanmış makale ve araştırma raporlarını inceleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Araştırma raporu hazırlama ve genel değerlendirmeler yaparak olası nitel araştırma projesi oluşturma | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 12 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |