Genel Bilgi
Kod | FELZ110 |
Ad | İlk Çağ Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SADIK EROL ER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, Antik Yunanda felsefenin, ortaya çıkış nedenleri, gelişmesi, özellikleri ve Ortaçağa kadar olan İlkçağ felsefesinin belli başlı temsilcilerinin görüşlerini kronolojik bir sırayla ele almak amacındadır.
Dersin İçeriği
İlk Çağ (Grek) felsefesinde arkhe (ilk ilke) sorunu, oluş (Herakletios), varlık (Parmenides, Platon, Aristoteles), etik (Sokrates, Stoa, Epikuros), bilgi sorunlarını, metafizik tartışmaları sorunlarına içten bağını gözeterek açıklayıp bağlantılar kurmak, eleştirel karşılaştırmalarla (Sofist-Sokrates, Herakleitos-Parmenides, Platon-Aristoteles) tarihsel bilgileri zenginleştirmek.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Felsefe Tarihi, Ahmet Cevizci
Notlar
İlkçağ Felsefesi Tarihi, Ahmet Arslan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlkçağ felsefesinin genel özelliklerini bilir |
ÖÇ02 | İlkçağ felsefesinin temel problemlerini karşılaştırır |
ÖÇ03 | Töz'ün ne olduğunu tanımlar |
ÖÇ04 | Platon'un bilgi ve varlık anlayışı arasındaki ilişkiyi fark eder |
ÖÇ05 | Platon'un varlık anlayışı ile Aristoteles'in varlık anlayışını karşılaştırır |
ÖÇ06 | Sofistlerin ve Sokrates'in fikirlerindeki farklılıkları sıralar |
ÖÇ07 | İlkçağ dönemindeki çeşitli ekollerin görüşlerini karşılaştırır |
ÖÇ08 | İlkçağ felsefesinin diğer dönemlerle ilişkisini kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Grek Felsefesine genel giriş | önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Milet okulu, Elea Okulu,Herakleitos | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Empedokles ve Anaksagoras | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | sofistler | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | sokrates | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Platon, bilgi varlık | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | platon, siyaset, ahlak | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Platon | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Aristoteles, bilgi, varlık | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Aristoteles, siyaset, ahlak | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Aristoteles | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Stoa Okulu | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Epikürüsçülük | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni-Platonculuk | Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | genel değerlemdirme | konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |