Genel Bilgi
Kod | EGT712 |
Ad | Karar Verme Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OĞUZHAN KIRDÖK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı karar verme sürecini oluşturan ve etkileyen çeşitli etmenler hakkında bilgi ve yaşantılar kazandırılarak, öğrencilerin kişisel, sosyal ve mesleki yaşamda karar verme yetkinliklerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini Karar verme ile ilgili temel kavramlar, kuramsal açıklamalar, modeller, stratejiler, psikolojik boyut, kişilikle karar verme ilişkisi, karar analizi, akılcı olmayan karar vermenin nedenleri ve karar verme teknikleri oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lehrer, J. (2013), Karar Anı (Beynimiz Karar Vermemizi Nasıl Sağlıyor?), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul
Notlar
1. Lehrer, J. (2013), Karar Anı (Beynimiz Karar Vermemizi Nasıl Sağlıyor?), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul 2. Cüceloğlu, D. (2008), İyi Düşün Doğru Karar Ver, Remzi Kitapevi, İstanbul 3. Sutherland, N., S., (2009), İrrasyonel, Domingo Yayınları 4. Adair, J. (2001), Karar Verme ve Problem Çözme, Gazi Kitapevi, Ankara 5. Folino, D. F. (1999), Etkili Karar Verme, İstanbul, Hayat Yayınları 6. Raiffa, H. J., Hammond, S. ve Keeney, R. L. (1998) Karar Verme Sanatı, Beyaz Yayınları, İstanbul 7. Krogerus, M. ve Tshappeler, R. (2012), Stratejik Karar Kitabı: Stratejik Düşünme İçin Elli Model, Brandage Yayınları 8. Luecke, R. (2008), Karar Almak, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 9. Barker, A. (1999), Daha İyi Nasıl Karar Verme, Timaş Yayınları, İstanbul 10. Özer TACER A. (2007), Son Kararınız mı? - Alfa Basım Yayım, İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karar vermeye yönelik temel kavramları ifade eder. |
ÖÇ02 | Karar vermeye yönelik kuramları açıklar |
ÖÇ03 | Karar vermeyi etkileyen etmenleri listeler |
ÖÇ04 | Karar vermede kullanılan teknikleri uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karar vermede ana kavramlar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Karar verme ile ilgili temel kavramlar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Karar verme ile ilgili temel kuramlar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Karar verme ile ilgili temel kuramsal açıklamalar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Karar verme modelleri | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Karar verme stratejileri | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Karar vermenin psikolojik boyutları | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kişilik ve karar verme | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Karar Analizi | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Belirsizlik ve risk altında karar verme | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Kararsızlıkla başa çıkma | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Akılcı olmayan karar vermenin nedenleri | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Karar verme de kullanılan teknikler | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yaşamda iki önemli karar: kariyer ve eş seçimi | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |