Genel Bilgi
Kod | FELZ305 |
Ad | Sosyoloji Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin ana amacı uygarlık, toplum ve kültür açısından sosyal bilim eğitimini, programlama, ders ve ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını ve tekniklerini kavramak, irdelemek ve yeni görüş ve perspektifler kazandırmaktır.İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir.
Dersin İçeriği
Başta sosyoloji olmak üzere sosyal bilimler öğretimi ile ilgili mevcut bilgi ve tekniklerle güncel gelişmeler işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mevcut sosyoloji ders programları, lise sosyoloji ders kitapları, temel ders programı problemleri ve öğretim tekniklerine dair derlenmiş pdf notları ve Mayring'in Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmaya Giriş Kitabı
Notlar
Sosyoloji müfredatları, müfredat ve öğretim materyalleri ve teknikleri hakkında yayınlar ve araştırma makaleleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel ve özel öğretim yöntemleri teori, kavram ve tekniklerini bilir. |
ÖÇ02 | Uygarlık, kültür, toplum, sınıf, zümre ve güç ilişkileri ile eğitim politikaları ve amaçları arasındaki ilişkileri kurar. |
ÖÇ03 | Sosyal bilimlerle ilgili etkili anlatım ve sunum tekniklerini bilir. |
ÖÇ04 | Güç ilişkilerini, okul içi ilişkileri, rutinler, sınavlar ve disiplin süreçlerini irdeleyebilir; okul içi formel ve informel ilişkileri kavrar, etkili iletişim becerileri geliştirir. |
ÖÇ05 | Örtük programlamaları bilir, bunlara karşı tedbir alır. |
ÖÇ06 | Okul ve ders yönetim sorunlarını kavrar ve çözüm yolları geliştirir. |
ÖÇ07 | Derslerini etkin anlatır. |
ÖÇ08 | Ölçme değerlendirme tekniklerini bilir ve sosyal bilim derslerinde bunları kullanır. |
ÖÇ09 | Ders kitabı ve metin eleştirileri yapar ve mevcutları güncelleştirir, yenilerini geliştirir. |
ÖÇ10 | Öğrenci ve ilişkili toplulukların insani ve toplumsal alanlarda bilgi, beceri ve duyarlılık kazanmalarına katkı sunar. |
ÖÇ11 | Gerek eğitimdeki gerek yaşamdaki konu ve olaylara farklı perspektiflerden bakabilir, eleştirel düşünür; eğitimin amaçlarını, programları, müfredatları farklı perspektiflerden değerlendirebilir. |
ÖÇ12 | Bilim ve sosyal bilim eğitim politikaları ile ilgili sorunları tespit eder, görüş ve öneriler geliştirir. |
ÖÇ13 | Eğitim sorunlarına, okulun finansmanı ve yönetimine dair uygun çözüm önerileri geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimler ve sosyal bilimler eğitiminin tarihi gelişimi | Okuma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal bilimler derslerinin, özellikle de sosyoloji derslerinin amaçları | Okuma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal bilim derslerinin amaçları ile sınıf, zümre, güç ve küreselleşme arasındaki ilişkileri | Okuma, literatür taraması, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Metodoloji ve teknoloji içinde eğitim metodolojisi, teknolojisi, yaklaşım ve araçlarının yeri | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Davranış bilimleri ve sosyal bilimler ayrımı, aralakındaki ilişkiler, kademeli olarak programlanması tartışmaları | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sosyoloji öğretimi ile ilgili temel öncelik ve sorunlar | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Nicel ve nitel, pozitivist ve oluşturmacı çeşitil yaklaşımlar | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Hazırlık-Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Altenatif eğitim tartışmaları, sosyal bilimler eğitiminde alternatifler | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Eleştirel pedagoji yaklaşımları, sosyal bilimler eğitiminde eleştirel yaklaşımlar | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Sosyal bilimlerde ölçme ve değerlendirme sorunları | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
12 | Sosyal bilimler, demokrasi ve insan hakları anlayışına etkileri | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay |
13 | Eğitimin araçsallaşması, sosyal bilimlerin araçsallaşması | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Sosyal bilimler aralınında kullanılan güncel tekikler ve tartışmaları | Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Sosyal bilimler eğitimi, kalkınma, gelişme, dönüşme ilişkisi, öneri ve görüş geliştirme | Okuma, görüş oluşturma, önerilerde bulunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık-Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık - sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,88 | ||
AKTS | 3 AKTS |