EFMZ404 Özel Eğitim ve Kaynaştırma

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ404
Ad Özel Eğitim ve Kaynaştırma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Nazmiye Nazlı ATEŞGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Nazmiye Nazlı ATEŞGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihsel sürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırma sürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya da üstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeler yapabilen bireyler yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Özgür, İ. (2013). Özel Eğitim. Karahan

Notlar

Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (2012) Editör: Necate Baykoç, Gündüz Eğitim Yayıncılık, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci engelliler ile ilgili terimleri anlar ve kavrar
ÖÇ02 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmayı kavrar.
ÖÇ03 Özel gereksinimli öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmayı kavrar.
ÖÇ04 Özel gereksinimli öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamayı kavrar.
ÖÇ05 Özel gereksinimli öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmayı kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Terimler tanımlamalar sınıflamalar Özel eğitim nedir Özel eğitimin görevleri özel eğitimin genel eğitime katkısı genel eğitim ve özel eğitim arasındaki farklılıklar Sınıflandırma Ayırma Kaynaştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkiye de özel eğitim ve dünyada özel eğitim uygulamaları Türkiyede özel eğitim ugulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Zihinsel engeli olan bireyler Zihinsel engellilik nedir, kimler zihinsel engellidir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Özgül Öğrenme Bozukluğu Özgül Öğrenme bozukluğu nedir, kimlerde özgül öğrenme bozukluğu vardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İşitme engeli olan bireyler İşitme engeli nedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Görme engeli olan bireyler Görme engeli nedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bedensel engeli olan bireyler ve süreğen hastalıklar bedensel engellilik nedir, süreğen hastalık nedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler Dil ve Konuşma bozuklukları ile ilgili bilgi araştırması yapınız. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Özel yetenekli bireyler Özel yetenekli bireyler kimdir, özel yetenekli bireyler için hazırlanan aile rehberine göz atınız. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Duygu ve davranış bozuklukları Duygu ve davranış bozuklukları nedir, ölçütler ve yaşa uygunluk ile ilişkileri nelerdir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Otizm Spektrum Durumu Otizm nedir, Otizm spektrum durumu nedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dikkat eksikliği ve Hiperaktivite Durumu Dikkat eksikliği nedir, hiperaktivite nedir, dürtüsellik nedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Erken Çocukluk Özel Eğitimi Özel eğitim ne zaman başlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Çoklu Engeli olan Bireyler Çoklu engeli olan birey kimdir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 63
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,52
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2024 03:38