Genel Bilgi
Kod | FELZ406 |
Ad | Demokrasi ve İnsan Hakları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SADIK EROL ER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilere; insan, İnsan hakları evrensel bildirisi, Avrupa insan hakları sözleşmesi, insan hakları ve demokrasinin felsefi temelleri, toplum sözleşmesi, toplu yaşam, insan hakları ve demokrasi ilkesinin davranışa dönüştürülmesi süreci, ilköğretim sisteminde girdi, süreç ve çıktı boyutlarında insan hakları ve demokrasi için gerekli davranış biçimleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İnsan hakları ile ilgili temel kavramlar, insan hakları, vatandaşlık ve demokrasi ile ilgili temel kavramlar bilgisi, insan haklarının tarihi gelişiminin anlaşılması, insan haklarının uluslar arası alana geçiş sürecinin anlaşılması, ulusal ve uluslar arası düzeyde insan haklarının nasıl korunduğunun anlaşılması, insan hakları ve vatandaşlık eğitiminin öneminin anlaşılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Beetham, D. (2021) Demokrasi ve insan hakları. Ankara: Liberte
Notlar
Draft Committee (1948) İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan hakları kavramını tanımlar |
ÖÇ02 | İnsan hakları kavramının tarihsel gelişimini bilir |
ÖÇ03 | Demokrasi kavramını tanır |
ÖÇ04 | Hak kavramını değerlendirir |
ÖÇ05 | Hukuk kavramını analiz eder |
ÖÇ06 | İnsan haklarının evrenselliğini açıklar |
ÖÇ07 | İnsan hakları ve demokrasi kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar |
ÖÇ08 | İnsan hakları kavramının hukuksal açıdan değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin ve sürecin tanıtılması | İlgili konulara genel bir bakmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İnsan hakları ve demokrasi ile ilgili temel kavramlar, insan hakları ve demokrasi düşüncesinin felsefi temelleri | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnsan hakları ve demokrasinin tarihi gelişimi - Hukuki ve Siyasi Gelişmeler | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İnsan hakları ve demokrasinin tarihi gelişimi - Düşünürlerin Katkısı | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Demokrasi yaklaşımları | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İnsan hakları ve demokrasiye bakışın ülkemizdeki durumu | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İnsan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sinava hazirlik | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesi konusunda faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kurum-kuruluşlar ve faaliyetleri | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İnsan hakları ve demokrasiyle ilgili temel problemler 1 | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İnsan hakları ve demokrasiyle ilgili temel problemler 2 | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnsan hakları ve demokrasiyle ilgili temel problemler 3 | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Okul ve ailede demokrasi öğretiminin önemi 1 | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Okul ve ailede demokrasi öğretiminin önemi 2 | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Dersin ilgili kaynagini okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları 1 | Sinava hazirlik | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Sinava hazirlik | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |