Genel Bilgi
Kod | EFMZ101 |
Ad | Eğitime Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, eğitim-öğretim ve öğrenme ile ilgili temel kavramların kazandırılmasını sağlamak, bir eğitim kurumu olarak okulun işlevlerini, eğitimin toplumsal, felsefi, psikolojik ve ekonomik temellerini, diğer bilimlerle ilişkisini, eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihi, politik, ekonomik, felsefi ve psikolojik temellerini, eğitim bilimlerindeki yöntemleri ve bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıfı açıklamaktır. Bu derste ayrıca Türk Milli Eğitiminin genel yapısı, amacı, ilkeleri, ilgili yasaları ile öğretmenlik mesleğinin özelliklerinin açıklanarak öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihi, politik, ekonomik, felsefi ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıf; öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda eğitimle ilgili yönelimler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Eğitim Bilimine Giriş Ders Notu
Notlar
Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayıncılık. Kılbaş, Ş. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Adana: Nobel Yayın Dağıtım. Küçükahmet, L. (Editör) (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık. Oktay, A. (Editör) (2007) Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Sönmez, V. (Editör) (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Şişman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Türkoğlu, A. (Editör, 2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Mikro Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler eğitim-öğretim ve öğrenme kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler eğitimin alt türlerini ve bu türler arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Öğrenciler eğitim kurumlarının açık ve gizli işlevlerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Öğrenciler eğitimin toplumsal, felsefi, psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve hukuksal temellerini açıklayabilir. |
ÖÇ05 | Eğitimin diğer bilimlerle ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Eğitim felsefesi akımlarını sınıflar, bu akımların genel felsefelerle ilişkisini belirtir. |
ÖÇ07 | Türk Milli Eğitiminin temel ilkelerini sıralayarak her birini açıklar. |
ÖÇ08 | Milli Eğitimle ilgili temel yasaları tanımlar. |
ÖÇ09 | Öğretmenlik mesleğinin ve iyi bir öğretmenin niteliklerini açıklar. |
ÖÇ10 | Türk Milli Eğimiyle ilgili tarihi olguları listeler ve her birini kısaca açıklar. |
ÖÇ11 | Eğitimde kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflayarak açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitim-Öğretim ve Öğrenme Kavramları, Eğitim Türleri | Eğitim, öğretim, öğrenme kavramlarının farklı tanımlarını bulma ve yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Eğitim Kurumlarının İşlevleri, Eğitimin Temelleri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eğitimin Toplumsal ve Ekonomik Temelleri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Eğitimin Psikolojik Temelleri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Felsefe ve Eğitim | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Eğitim Felsefesi Akımları | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eğitim ve Hukuk | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eğitim ve Ekonomi | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eğitimin Siyasal Temelleri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türk Eğitimin Tarihsel Gelişimi | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Türk Eğitim Tarihi | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Eğitimde Bilimsel Araştırmalar | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Türk Eğitim Sistemi | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Türk Eğitim Sisteminin Sorunları ve Çözüm Önerileri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |