EFMZ127 Sosyolojiye Giriş

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ127
Ad Sosyolojiye Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. CAHİT ASLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar; sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar; sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ayrıntılı olarak incelenmektedir

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Sezal, İ. (2003). Sosyolojiye giriş. Ankara: Martı Yayınevi. Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınları. Bauman, Z. (1998). Sosyolojik düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Aslan, C. (2015). Sosyoloji: Kavramlar ve kullanımları. Adana: Karahan Kitabevi. Fichter, J. (1993). Sosyoloji nedir. Konya: Toplum Yayınları. Duverger, M. (1980). Sosyal bilimlere giriş. Ankara: Bilgi Yayınevi.

Notlar

Güvenç, B. (1984). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bireyin toplumsal eleştiri ve pratikle toplumsal reforma çeşitli yollardan nasıl katkıda bulunduğunu açıklar.
ÖÇ02 Belirli bir toplum durumları kümesinin daha iyi anlaşılmasının, bu durumları denetlemeyi nasıl etkilediğini ifade eder.
ÖÇ03 Kültürel duyarlılıkları artırmanın, politika belirlemedeki rolünü açıklar.
ÖÇ04 İstendik belirli politika programlarını benimsemenin doğuracağı sonuçları açıklar.
ÖÇ05 Grupların kendi yaşam koşullarını değiştirme fırsatlarını artırarak kendi kendilerini aydınlatma olanaklarını ifade eder.
ÖÇ06 İstenmedik belli politika programlarını benimsemenin doğuracağı sonuçlarını açıklar.
ÖÇ07 Bireylerin kendi yaşam koşullarını değiştirme fırsatlarını artırarak kendi kendilerini nasıl aydınlatabileceklerini açıklar.
ÖÇ08 Yaşadığı toplumun millî ve manevi değerlerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Sosyolojiye Giriş dersine giriş. Hazırbulunuşluk Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sosyal Bilimler ve Sosyoloji Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyolojide Yöntem ve Araştırma Teknikler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sosyal Organizasyon-Sosyal Yapı ve Elamanları Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kültür-Sosyalizasyon, Etnisite ve Kimlik Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kategori, Grup ve Organizasyon Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tabakalaşma ve Sınıf Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyal Kurumlar Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kurum Olarak Aile-Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sosyal Kurum Olarak Eğitim Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sosyal Kurum Olarak Ekonomi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Nüfus ve Nüfus Dinamikleri Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sosyal Değişme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 123
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,92
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.12.2024 11:44