IMT207 Ergonomi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IMT207
Ad Ergonomi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. HASAN AYHAN RADAVUŞ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. HASAN AYHAN RADAVUŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile öğrencilerin ergonomi kurallarını, üretilen ürün, çalışılan tezgah ve makinelerde uygulamasını sağlamak, Ergonominin temel kavramlarını aktarıp iş sağlığı alanında ergoniminin önemi hakkında bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

İnsan-makina sisteminde çevre koşullarının incelenmesi: ışık, renk, titreşim, gürültü, zehirli gaz ve tozlar. Sosyal çevre, insan ve psikolojik ortamın özellikleri, üretim ve hizmet sektöründe insan faktörleri ve iş verimliliği. Çalışma ortamındaki fiziksel koşullar. Kontrol ve kumanda düzenekleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

GÜLER Çağatay, Ergonomi, Palme Yayıncılık,2004.

Notlar

Erkan N., Ergonomi, MPM Yayını:373, 1997,Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ergonomiyi tanımlar.
ÖÇ02 Ergonomik çalışma çevresi oluşturur.
ÖÇ03 İnsan makine ve çevre uyumunu sağlar.
ÖÇ04 Antropometrik ölçüleri kullanır.
ÖÇ05 Sağlıklı ve güvenli çalışmak için vücüt konumlarını açıklar.
ÖÇ06 Yerleşik çalışmalarda iş alanı düzenlemelerini kavrar.
ÖÇ07 İş ve enerji tüketimi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ08 İş güvenliği ve iş kazalarında insan faktörünün özelliklerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mekan tasarımı ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mekan verilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mekan tasarımının günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mekanda karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulur. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarım sistemleri alanı ile ilgili tasarımlar ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Belirlenen ürüne göre uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili maket, proje,ürün tasarımı gibi uygulamaları yapar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mekan tasarımı alanında planlama , yönetim ve üretim süreçlerini takip eder. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirilebilir ve denetler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarım ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını gösterir. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İngilizceyi iç mekan tasarımı alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlık gösterir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlar Odası yasa ve yönetmeliklerinde ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İnsan anatomik yapısı ve ürün İlgili bölümlerin okunması.
2 İnsan antropometrik yapısı ve ürün İlgili bölümlerin okunması.
3 Aydınlatma ve etkileri İlgili bölümlerin okunması.
4 Yapay aydınlatma ve doğal aydınlatma İlgili bölümlerin okunması.
5 Çalışma ortamı ve hava hareketleri İlgili bölümlerin okunması.
6 Kişisel koruyucular ve giysiler İlgili bölümlerin okunması.
7 Çalışma ortamında gürültü,titreşim İlgili bölümlerin okunması.
8 Ara Sınav Konuların tekrar edilmesi.
9 Ergonomik çalışma tezgah ölçüleri İlgili bölümlerin okunması.
10 Ergonomi ve çalışma tezgahı uyumu İlgili bölümlerin okunması.
11 Ergonomik ahşap makine ölçüleri İlgili bölümlerin okunması.
12 Ergonomi ve ahşap makine uyumu İlgili bölümlerin okunması.
13 Atölyede ergonomik hareketler İlgili bölümlerin okunması.
14 Atölyede ergonomik düzenlemeler İlgili bölümlerin okunması.
15 Atölyede ergonomik hareket etmemenin sonuçları İlgili bölümlerin okunması.
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrar edilmesi.
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrar edilmesi.


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 01:48