Genel Bilgi
Kod | ENS201 |
Ad | Toplam Kalite Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toplam kalite yönetimi felsefesini tanıtmak ve uygulayabilecek derecede bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Toplam kalite yönetiminin temel ilkelerinin ve bunların uygulnabilmesi için kullanılan sayısal yöntem ve tekniklerin anlatılması. Örnek uygulamaların incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sunum slaytları Goestch and Davis, Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayınevi
Notlar
Güncel ilişkili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplam kalite yönetiminin anlamını, kapsamını ve ilkelerini öğrenir |
ÖÇ02 | Toplam kalite yönetiminin ortaya çıkış ve gelişim sürecini bilir |
ÖÇ03 | TKY uygulama araçlarını ve tekniklerini tanır ve uygulayabilir |
ÖÇ04 | Kalite maliyetlerini hesaplar ve analiz eder |
ÖÇ05 | Örgütlerde toplam kalite yönetim yaklaşımının önemini ve amacını kavrar |
ÖÇ06 | Toplam kalite yönetimin rekabet gücü üzerindeki etkisini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite kavramı, genel tanımlar | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Toplam kalite yönetiminin tarihsel süreci ve yön veren öncüler | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toplam kalite yönetiminin amaçları | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toplam kalite yönetiminin (TKY) tanımı ve ilkeleri | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toplam kalite yönetim ilkeleri | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Örgüt kültürü, kalite kültürü ve örgütsel mükemmelliğin rekabet gücüne etkisi | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kalite (kalitesizlik) maliyetleri | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders sunum slayları, ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toplam Kalite Yönetiminin uygulanmasında kullanılan araç ve teknikler | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Toplam Kalite Yönetiminin uygulanmasında kullanılan araç ve teknikler 1 | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Toplam Kalite Yönetiminin uygulanmasında kullanılan araç ve teknikler 2 | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Toplam kalite yönetimi uygulamasında kullanılan istatistiksel araç ve yöntemler | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | TKY de altı sigma yaklaşımı | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Yalın üretim genel yaklaşım | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Yalın üretim metodları ve örgütsel mükemmellik | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Kalite belgelendirme ve kalite standarları | Ders kitabı, ilişkili online kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders sunum slaytları ve ders kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |