Genel Bilgi
Kod | ENM340 |
Ad | Sistem Analizi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACİRE OYA YÜREGİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin üretim ve hizmet sektöründeki iş süreçlerini analiz etmesi ve süreçteki sorunları da belirleyerek süreç haritası çıkarmak; her sorun içinde yer alan ilişkilerin karşılıklı bağlılığını ortaya koymak; sorunun çözüm alternatiflerini ortaya koymak ve en iyisini mühendislik yönetmleri ile seçmek; teknoloji araştırmak ve fizibilite yaparak teknoloji seçmek; iş süreçlerinde iyileştirme yaparak yeni sistemi tasarlamak; iş çevresindeki süreçsel, kültürel, ekonomik, teknolojik ve politik sistemleri inceleyebilme becerisi elde etmek ve uygun çözüm önerilerinde bulunabilmek; yönetim bilişim sistemi kurarak sistemin performansını ve başarısını yönetmeyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Dersin amacı, tanışma temel kavramlar (sistem,sistem çeşitleri,sistem analist ve görevleri vb.),Metodoloji kavramı, Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü, Planlama aşaması , (sorumluları,eylemler,teknikler,araçlar,sistem teklifi içeriği), Planlama aşaması (Fizibilite, KBF, SWOT, HIPO,vb uygulama), Proje Yönetimi (tanımı, önemi, aşamaları, Gantt, CPM, PERT) İhtiyaç Analizi aşaması,Sistem tasarımı, Sistem tasarımı,Sistemi uygulamaya koyma ve kullanım,Süreç Odaklı Yönetim Yaklaşımları (BPR, 6 sigma, Kaizen, TQM, vd)
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yüregir, O. H. (2001). Bilişimde sistem analizi ve tasarımı. Nobel Kitabevi.
Notlar
Yüregir, O. H. (2001). Bilişimde sistem analizi ve tasarımı. Nobel Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistem kavramını, sistemin çeşitlerini ve sistemin işleyişini bilir. |
ÖÇ02 | Herhangi bir sistemin sorunlarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Analiz edilen sistemin süreç haritasını ve veri modelini hazırlar. |
ÖÇ04 | İyileştirilen ve önerilen sistemin süreç haritasını ve veri modelini tasarlar. |
ÖÇ05 | Sistemin başarısını oluşturan performans ölçütlerini çıkartır. |
ÖÇ06 | Kavramsal veritabanını tasarlar. |
ÖÇ07 | Sistemin başarısını ve sorunlarını izlemeye yarayacak raporları tasarlar |
ÖÇ08 | Bilişim teknolojisinin süreç iyileştirmedeki önemini kavrar. |
ÖÇ09 | Bilişim teknolojisini (MS-Access, Excel, vb) süreç iyileştirmede kullanır |
ÖÇ10 | Süreç odaklı yaklaşımları ve önemini bilir. |
ÖÇ11 | Proje yönetimi ve değişim yönetimi hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, tanışma temel kavramlar (sistem,sistem çeşitleri,sistem analist ve görevleri vb.) | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Metodoloji kavramı, Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Planlama aşaması 1(sorumluları,eylemler,teknikler,araçlar,sistem teklifi içeriği) | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Planlama aşaması2 (Fizibilite, KBF, SWOT, HIPO,vb uygulama) | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Proje Yönetimi (tanımı, önemi, aşamaları, Gantt, CPM, PERT) | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | İhtiyaç Analizi aşaması1 | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | İhtiyaç Analizi aşaması2 | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınava kadarki bölümlerin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sistem tasarımı1 | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Sistem tasarımı2 | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Sistem tasarımı3 | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
12 | Sistemi uygulamaya koyma ve kullanım | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Süreç Odaklı Yönetim1 Yaklaşımları (BPR, 6 sigma, Kaizen, TQM, vd) | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Süreç Odaklı Yönetim2 Yaklaşımları (BPR, 6 sigma, Kaizen, TQM, vd) | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Değişim Yönetimi | Ders kitabından ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |