TİB888 Tarihsel Süreçte Mezhepler Arası Etkileşim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB888
Ad Tarihsel Süreçte Mezhepler Arası Etkileşim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Mezhepler arası etkileşimin çeşitli yönlerini tarafsız bir şekilde tahlil etmek, sebepleri, sonuçları ve örnekleri hakkında bilimsel, tarafsız, kapsayıcı, çözümleyici bir bakış açısı kazanmak.

Dersin İçeriği

Din-Mezhep İlişkisi ; Mezhep ve zihniyetler; mezhepler arası etkileşimin tabiatı; mezhepler arası çatışma; mezhepler arası geçişilik; mezhep değiştirmenin temel dinamikleri; fıkıh mezhepleri ile siyasi/itikadi mezhepler arası ilişkiler; Hanefîlik-Mu'tezile Şâfiîlik-Mu'tezile; Hanefîlik-Mürcie, Hanefîlik-Mâturîdîlik, Şâfiîlik-Eşarilik, Zeydilik-Hanefîlik vb.; siyasi/itikadi mezhepler arası ilişkiler Zeydilik-Mu'tezile, Mürcie-Mu'tezile vb., mezhepler arası etkileşimlerin siyasi unsurlarla ilişkisi; mezhepler arası etkileşimlerin sosyal hadiselerle ilişkisi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. İsa Koç, Mezhepler Arası Mücadele, İstanbul, 2022.

Notlar

Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Fatmanur Alibekiroğlu Eren, İ'tizâl Fikri Nispet Edilen Şâfiî Şahıslar ve Fıkıhta Şâfiîliği Benimseyen Mu'tezilî Şahıslar, e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi , 2019. İsa Koç, Hanefî-Eş‘arî Ebû Cafer es-Simnânî ve Kendisine Yönelik İthamlar, İslam Tetkikleri Dergisi , 2023.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mezhepler arası etkileşimin temel unsurları bilir.
ÖÇ02 Mezhepler arası etkileşimin temel unsurlarını tasnif eder.
ÖÇ03 Mezhepler arası etkileşimin temel dinamiklerini çözümler.
ÖÇ04 Mezhepler arası etkileşimini tetkik eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din, mezhep ilişkisinin temel düzlemi Hasan Onat, İslam Ortak Paydası ve Mezhep Gerçeği Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Zihniyet tipolojileri ve mezhepler Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Mezhepler arası etkileşiminin temel unsurları-geçililik, değişim, çatışma Mehmet Kalaycı, Mezhepleri veya Dini Hareketleri Tamamlan(ma)mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak, Kur’an ve Toplumsal Bütünleşme (Mezhepler ve Dinî Gruplar Arası İlişkiler), 2015, s. 227-245 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Mezhep değiştirmenin temel dinamikleri Mezhepleri veya Dini Hareketleri Tamamlan(ma)mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak, Kur’an ve Toplumsal Bütünleşme (Mezhepler ve Dinî Gruplar Arası İlişkiler), 2015, s. 227-245 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Mezhepler arası etkileşimlerin siyasi unsurlarla ilişkisi Ümit, Mehmet. “Mihne Sürecinde Hanefîler”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/17 (Haziran 2010), 101-130. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Mezhepler arası etkileşimlerin sosyal hadiselerle ilişkisi Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Siyasi/itikadi mezhepler ile fıkıh mezhepleri arası ilişkiler I: Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisinin temel boyutları Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Siyasi/itikadi mezhepler ile fıkıh mezhepleri arası ilişkiler II: Şâfiîlik-Mu'tezile İlişkisinin temel boyutları Fatmanur Alibekiroğlu Eren, İ'tizâl Fikri Nispet Edilen Şâfiî Şahıslar ve Fıkıhta Şâfiîliği Benimseyen Mu'tezilî Şahıslar, e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi , 2019. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Siyasi/itikadi mezhepler ile fıkıh mezhepleri arası ilişkiler III Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. İsa Koç, Mezhepler Arası Mücadele, İstanbul, 2022. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Siyasi/itikadi mezhepler arası ilişkiler I Zeydilik-Mu'tezile, Mürcie-Mu'tezile Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Fıkıh Mezhepleri Arası İlişkiler I Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Fıkıh Mezhepleri Arası İlişkiler II İsa Koç, Hanefî-Eş‘arî Ebû Cafer es-Simnânî ve Kendisine Yönelik İthamlar, İslam Tetkikleri Dergisi , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Mezhepler arası yakınlaşma ve çatışma İlgili kaynaktan okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Mezhepler arası ilişkinin mezhepler tarihi eserlerine yansıması Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 04:46