TİB888 Interaction between Sects in the Historical Process

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TİB888
Name Interaction between Sects in the Historical Process
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU


Course Goal / Objective

To analyze various aspects of inter-sectarian interaction impartially and to gain a scientific, impartial, comprehensive and analytical perspective on its causes, results and examples.

Course Content

Religion-Sect Relationship; Sects and mentalities; the nature of interdenominational interaction; intersectarian conflict; transitivity between sects; The basic dynamics of changing sects; Relations between fiqh sects and political/faith sects; Hanafism-Mu'tazila Shafiism-Mu'tazila; Hanafism-Murjianism, Hanafism-Maturidiyya, Shafiism-Asharism, Zaydiism-Hanafiism, etc.; relations between political/theological sects, Zaydism-Mu'tazila, Murjiah-Mu'tazila, etc., the relationship between inter-sectarian interactions and political elements; The relationship between intersectarian interactions and social events

Course Precondition

There is no prerequisite for the course.

Resources

Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. İsa Koç, Mezhepler Arası Mücadele, İstanbul, 2022.

Notes

Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Fatmanur Alibekiroğlu Eren, İ'tizâl Fikri Nispet Edilen Şâfiî Şahıslar ve Fıkıhta Şâfiîliği Benimseyen Mu'tezilî Şahıslar, e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi , 2019. İsa Koç, Hanefî-Eş‘arî Ebû Cafer es-Simnânî ve Kendisine Yönelik İthamlar, İslam Tetkikleri Dergisi , 2023.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic elements of inter-sectarian interaction.
LO02 classifies the basic elements of inter-sectarian interaction.
LO03 Analyzes the basic dynamics of inter-sectarian interaction.
LO04 Examines the interaction between sects.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for production of new ideas 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To publish at least an academically work related to the writing of history 3
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The basic level of religion and sect relationship Hasan Onat, İslam Ortak Paydası ve Mezhep Gerçeği Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Mentality typologies and sects Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Basic elements of intersectarian interaction - transience, change, conflict Mehmet Kalaycı, Mezhepleri veya Dini Hareketleri Tamamlan(ma)mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak, Kur’an ve Toplumsal Bütünleşme (Mezhepler ve Dinî Gruplar Arası İlişkiler), 2015, s. 227-245 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Basic dynamics of changing sect Mezhepleri veya Dini Hareketleri Tamamlan(ma)mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak, Kur’an ve Toplumsal Bütünleşme (Mezhepler ve Dinî Gruplar Arası İlişkiler), 2015, s. 227-245 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 The relationship between intersectarian interactions and political elements Ümit, Mehmet. “Mihne Sürecinde Hanefîler”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/17 (Haziran 2010), 101-130. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 The relationship between intersectarian interactions and social events Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Relations between political/theological sects and fiqh sects I: Basic dimensions of the Hanafism-Mu'tazila Relationship Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Relations between political/theological sects and fiqh sects II: Basic dimensions of Shafi'ism-Mu'tazila Relationship Fatmanur Alibekiroğlu Eren, İ'tizâl Fikri Nispet Edilen Şâfiî Şahıslar ve Fıkıhta Şâfiîliği Benimseyen Mu'tezilî Şahıslar, e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi , 2019. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Relations between political/theological sects and fiqh sects III Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. İsa Koç, Mezhepler Arası Mücadele, İstanbul, 2022. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Relations between political/religious sects I Zaydism-Mu'tazila, Murji'ah-Mu'tazila Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Relations between Fiqh Sects I Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Relations between Fiqh Sects II İsa Koç, Hanefî-Eş‘arî Ebû Cafer es-Simnânî ve Kendisine Yönelik İthamlar, İslam Tetkikleri Dergisi , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Inter-sect rapprochement and conflict Reading from the relevant source Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 The reflection of the inter-sectarian relationship on the historical works of sects Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 13.05.2024 04:46