JZ305 Jeokimya

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ305
Ad Jeokimya
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dünya ve evrendeki elementlerin oluşumu, Elementlerin kayaçlardaki dağılımı, davranışları, jeolojik olayların kimyasal yöntemlerle incelenmesini, maden yataklarının oluşumu sırasındaki kimyasal reaksiyonların anlaşılması, Verilen herhangi bir mineral parajenezinin duraylılık alanlarını hesaplayabilmesi, amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Elementler: Genel bilgiler, peryodik tablo, elementlerin kökeni,yıldızların gelişimi, hidrojen yanması, büyük patlama, elementlerin jeokimyasal sınıflandırılması, İyon yarıçapı, kimyasal bağlar, koordinasyon prensibi, iyonik potansiyel, yer değiştirme, Meteoritler: Termodinamik; Sistem, termodinamiğin 1. ve 2. Yasaları, Mineral Duraylılık Diyagramları, İzotop ders anlatımı, uygulamalar yöntemi ile anlatılmaktadır

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Hüseyin Öztürk Jeokimya ders notu Akçay, M. 2002,

Notlar

Jeokimya: Temel kavramlar ve uygulamaya aktarımları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Atom, elementlerin kökeni, periyodik cetveli bilir
ÖÇ02 Yeryuvarının tüm katmanlarının mineralojik ve kimyasal bileşimlerini tanımlayabilir
ÖÇ03 Minerallerin oluşum nedenlerini sıralayabilir ve gerekli kimyasal reaksiyonları yazabilir.
ÖÇ04 Verilen herhangi bir mineral parajenezinin duraylılık alanlarını hesaplayabilir, oluşum koşullarını yorumlayabilir ve sonuçları grafiksel olarak sunabilir.
ÖÇ05 İzotop kavramını ve uygulamalarını bilir.
ÖÇ06 Jeokimyasal prospeksiyon nedir bilir.
ÖÇ07 Meteorit nedir ve sınıflandırmasını bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Jeokimyaya giriş: Tarihçe, konular, kapsam Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Elementler: Genel bilgiler, peryodik tablo, elementlerin kökeni,yıldızların gelişimi, hidrojen yanması, büyük patlama, elementlerin jeokimyasal sınıflandırılması Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İyon yarıçapı, kimyasal bağlar, koordinasyon prensibi, iyonik potansiyel, yer değiştirme Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Meteoritler: Sınıflandırma, kondiritlerin mineralojik ve kimyasal bileşimleri, meteoritlerin kökeni, meteoritlerin yeryuvarının oluşumu ile ilişkileri Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Yeryuvarının bileşimi: Çekirdek, manto, kıtasal kabuk, okyanusal kabuk, bu farklı ortamların mineralojik ve kimyasal bileşimleri, yavaş ve hızlı açılmalı okyanus ortası sırtlar, Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 kıtasal kabuk, okyanusal kabuk, bu farklı ortamların mineralojik ve kimyasal bileşimleri, yavaş ve hızlı açılmalı okyanus ortası sırtlar, mağma oluşumu (5. Haftanın devamı) Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Asitler ve bazlar: Reaksiyonlarda denge kavramı, çözünme, asitlerin ve bazların çözünmesi, hidroliz, amorf silisin çözünmesi, tuzların çözünmesi Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aktivite ve Konsantrasyon, mineral çökelimi ve çözünmesi, doygunluk indeksi Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Termodinamik; Sistem, termodinamiğin 1. ve 2. yasaları, Gibbs serbest oluşum enerjisi, serbest enerjinin sıcaklık ve basınçla değişimi, denge sabitinin sıcaklıkla değişimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Mineral Duraylılık Diyagramları: Genel bilgiler, doğada Eh-pH değerleri, Eh-pH diyagramlarının hazırlanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Fe ve Mn minerallerinin duyarlılık alanları, çözünme ve kısmi basınç diyagramlarının hazırlanması, diyagramların yorumlanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Temel Kavramlar, gösterge ve iz elementler, birincil jeokimyasal dağılım ve örnekleme yöntemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 İzotop nedir ,çeşitleri Maden yataklarındaki Kullanımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 İzotop uygulamaları okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:42