TİB1733 İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Kaynak Kritiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1733
Ad İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Kaynak Kritiği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mezhepler tarihi araştırmalarında kaynak kullanım usulü üzerine derinleşmek.

Dersin İçeriği

Tarih Araştırmalarında Usul; Tarihin Kaynakları; Kaynakların Tenkidi; Dış Tenkid; İç Tenkid; İslam Mezhepleri Tarihi için kaynak eser türleri; tarih; tabakat/teracim türü eserlerde mezhep algısının tespiti; Makalat türü eserlerin genel özellikleri; temel sorunları.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş

Notlar

John Tosh, Tarihin Peşinde Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünürken Hasan Onat, “İslam Bilimleri ve Yöntemi Açısından Tarihin anlam ve Önemi” Kuran ve İslami BilimlerinAnlaşılmasında Tarihin Önemi, Ankara Okulu, 2012.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mezhepler tarihinin temel kaynaklarını bilir.
ÖÇ02 Mezhepler tarihinin temel kaynaklarından istifade yöntemlerini açıklar.
ÖÇ03 Mezhepler tarihi araştırmaları için kaynak kritiği yöntemini bilir.
ÖÇ04 Mezhepler tarihi araştırmaları için kaynak kritiği yöntemini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihin temel kaynakları Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Kaynakların tenkidi: Dış Tenkid John Tosh, Tarihin Peşinde Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Kaynakların tenkidi: İç Tenkid John Tosh, Tarihin Peşinde Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünürken Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Makalat geleneğinin temel özellikleri Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Makalat geleneğinin temel problemleri Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Harici/İbadi makalat geleneği Salim b. Zekvan, Es-Sire Bir Harici -İbadi Klasiği Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Şii makalat geleneği Kummi, Nevbahti, Şii Fırkalar: Kitabu'l-Makalat ve'l-Fırak Fıraku'ş-Şia Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Sünni makalat geleneği I Lewinstein, Keith, Doğu Hanefi Fırak Geleneği Üzerine Mülahazalar (İmam Maturidi ve Maturidilik içinde) çev. Sönmez Kutlu & Muzaffer Tan, Ankara: Otto Yayınları, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Sünni Makalat Geleneği II Kadir Gömbeyaz, "Eş' ari Mezhepler Tarihi Kaynakları" Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Mezhepler tarihi kaynağı olarak Tarih-coğrafya-ensab eserleri I Önerilen İslam Tarihi metinlerinden okumalar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Mezhepler tarihi kaynağı olarak Tarih-coğrafya-ensab eserleri II Önerilen coğrafya eserlerinden okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Mezhepler tarihi kaynağı olarak Tabakat ve teracimler I Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Mezhepler tarihi kaynağı olarak Tabakat ve teracimler II Önerilen tabakat türü eserlerden okumalar. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 10:59