TİB1732 İslam Düşüncesinde Akılcı Din Anlayışının Yansımaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1732
Ad İslam Düşüncesinde Akılcı Din Anlayışının Yansımaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU


Dersin Amacı / Hedefi

İslam düşüncesinde ortaya çıkan akılcı eğilimleri tespit etmek

Dersin İçeriği

Usçuluk-Rasyonalizm; Akılcı-Hadari Din Anlayışının karakteristik özellikleri; Ashabu’r-Rey, Mürcie, Hanefîlik; Mu'tezile; Maturidilik; Ceditçilik

Dersin Ön Koşulu

Ders ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi

Notlar

Cabiri, Arap İslam Kültürünün Akıl Yapısı Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Hülya Alper, İmam Mâturîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Akılcılık ile ilintili temel kavramları açıklar
ÖÇ02 Akılcılık ile ilintili temel kavramları tasnif eder
ÖÇ03 İslam düşüncesinde ortaya çıkan akılcı eğilimleri bilir.
ÖÇ04 Akılcı din anlayışının karakteristik özelliklerini çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Rasyonalizm, usçuluk kavramları I Önerilen kaynaklardan hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Rasyonalizm, usçuluk kavramları II Önerilen kaynaklardan hazırlanır. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Akılcılık ve zihniyet Henry C. McComas The Psychology of Religious Sects: Comparison of Types Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Bedevi-hadari toplum yapısının özellikleri İbn Haldun, Mukaddime Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Akılcı-hadari din anlayışının karakteristik özellikleri Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ashabu’r-Rey Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık, Mürcie Ve Ebû Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashâbu’r-Rey Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Hanefî-Mürciî geleneğin kökenleri ve mevali ile ilişkiler Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mu'tezile Akılcılığı ve Felsefe Osman Aydınlı, Akılcı Din Söylemi -Farklı Yönleriyle Mu'tezile Ekolü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Mutezile ve Siyaset Mahmut Ay, Mutezile ve Siyaset & Mutezilizmin İktidar Serüveni Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Mu'tezile ve diğer akılcı oluşumlarla ilişkisi Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Mâturîdî Düşüncenin Karakteristik Yapısı Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Mâturîdî Düşüncede Akılcı Zihin Yapısının Değişim ve Dönüşümü Hülya Alper, İmam Mâturîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Ceditçilik ve günümüzde mevcut akılcı eğilimler İbrahim Maraş, İdil Ural Bölgesi Müslümanları ve Ceditçilik Düşüncesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Mevcut akılcı eğilimler ilgili kaynaklardan okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 12:02